گل علیزاده گفت: دلیل اصلی آلودگی شهر تهران ذرات معلق با منشاء معدنی، ذرات گرد و غبار و کانون‌های اطراف شهر هستند.

داریوش گل علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در روز‌های اخیر هوای شهر تهران در شرایط مناسبی قرار نداشت و دلیل آن ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گرد و غبار و کانون‌های اطراف شهر تهران است.

وی با اشاره به اینکه استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و یزد نیز در شرایط مشابه قرار دارند، اظهار داشت: البته منشاء آلودگی در این شهر‌ها قدری متفاوت است مثلا در شهر یزد اراضی تخریب شده پیرامون شهر و فعالیت صنعتی در این امر دخیل است.

وی میزان مصرف برق به صورت میانگین در کشور را در حال حاضر ۷۹ هزار مگاوات دانست و تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ هزار مگاوات افزایش داشته است و این یعنی مصرف سوخت نیروگاه‌ها نیز افزایش داشته و این باعث می‌شود تا ناکس‌ها به ذرات معلق ثانویه تبدیل شوند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: شرایط کیفیت هوا به گونه‌ای است که باید وابستگی به سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم و در این زمینه وزارت نیرو باید برنامه‌ای ارائه دهد تا بدانیم در برابر ناترازی چه اقداماتی انجام خواهیم داد.

گل علیزاده اضافه کرد: شدت مصرف انرژی در کشور نشان می‌دهد که ما جزء سه کشور بالا هستیم و این با درآمد ناخالص ملی مطابقت ندارد، بخشی از این مساله به تجهیزات و بخشی هم به الگوی مصرف در کشور بر می‌گردد.

وی اذعان داشت: ما ۳۰۰ روز در سال امکان استفاده از انرژی خورشیدی را داریم، اما اکنون سهم ما از انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر از یک درصد است و قرار بود در مدت ۴ سال به ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فواید توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار داشت: اگر تامین انرژی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد هم برای اقتصاد کشور مفید است و هم آلودگی‌های محیط زیست را در آینده کاهش خواهد داد.

وی افزود: بیش از ۹۴ درصد تامین انرژی کل کشور از محل انرژی‌های فسیلی است و ما باید وابستگی به انرژی‌های فسیلی را در کشور کم کنیم تا آلودگی کاهش یابد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، تشکیل آلاینده ثانویه ازن را از جمله دغدغه‌های مهم در این ایام دانست و افزود: ازن جو پایین آلاینده بسیار خطرناکی است و با توجه به وجود اکسید‌های نیتروژن و آلاینده‌های فرار که در حضور نور خورشید تبدیل به ازن می‌شوند، نگرانی‌ها در این زمینه بسیار افزایش یافته است.

گل علیزاده گفت: وزارت نیرو باید گام‌های اساسی با زمان‌بندی و هزینه مشخص در این زمینه طراحی کند و در این راستا شاخص ارزیابی نیز مشخص باشد در غیر اینصورت هزینه اصلاح این روند در آینده بسیار بیشتر از امروز خواهد بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
با دلایل چکار داری تعطیلش کنید
آخرین اخبار