دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام آر آی)، یکی از نیاز‌ها و مطالبه‌های جدی مردم شهرستان کهگیلویه است که به رغم پیگیری‌های مکرر این مشکل رفع نشده است.

تصویر برداری با تشدید مغناطیس یا MRI یک روش پزشکی برای تهیه تصاویر دقیق از بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن است. در MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام‌ها و بافت‌های بدن استفاده می‌شود. توسعه ام ار آی نقشی مهم در تحول و رشد علم پزشکی داشته است.

متخصصان پزشکی از ام آر آی برای تشخیص بسیاری از بیماری‌های مغزی مانند کیست‌ها، تومورها، خونریزی، تورم، ناهنجاری‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی استفاده می‌کنند، همچنین با این روش تصویربرداری می‌توان صحت عملکرد پزشکان را بررسی و آسیب‌دیدگی‌های مغزی ناشی از ضربه مغزی یا سکته مغزی را تشخیص داد.

شهرستان محروم کهگیلویه به حق یکی ازشهرستان‌هایی است که برغم گام‌های تحول آفرین و تامین تجهیزات پزشکی و درمانی همچنان با خلا‌های جدی در حوزه سلامت مواجه است و البته در کنار مطالبه اساسی مردم که توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد بیمارستان جدید است، اما کمبود محسوس مرکز ام آی‌ای مردم و شهروندان این منطقه را نیز رنج می‌دهد.

به دلیل معیوب بودن دستگاه ام آر آی بیماران شهرستان‌های محروم کهگیلویه برای درمان باید به استان‌های همجوار مراجعه کنند، اما با تعمیر آن دیگر شاهد گسیل بیماران به استان‌های همچوار نخواهیم بود.

این ام آر آی به جمعیت ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه خدمات دهی می‌کند و علاوه بر آن مردم شهرستان‌های مجاور همچون چرام، لنده و مناطق چهارگانه هم برای انجام دادن ام آر آی به دهدشت می‌آمدند.

یکی از اهالی شهرستان کهگیلویه به ایرنا گفت: گناه مردم کهگیلویه از جمله دیشموک، قلعه رییسی سرفاریاب چیست که بخاطر ضعف مدیریتی برای گرفتن ام ارا به بهبهان و یاسوج سفرپر خطر داشته باشند.

یکی دیگر از اهالی شهرستان چرام نیز ادامه داد: هفته گذشته یکی از آشنایان تصادف کرده بود و امکان جابجا کردنش نبود و نیاز به MRI داشت ولی متاسفانه گفتند خراب است.

رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در این رابطه گفت: حدود ۲ هفته پیش گاز هلیوم این ام آر آی تمام و به دلیل کمبود آن از خدمات دهی به مردم معذور مانده ایم البته از قبل می‌دانستیم که تمام می‌شود و به دنبال تامین اعتبار برای آن بودبم.

سید منصور تقوی افزود: قول پیگیری این موضوع از دفتر نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی و چرام و لنده هم گرفته شده است و قرار است سریع‌تر آن را راه اندازی کنند.

وی تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز برای این ام آر آی ۱۸ میلیارد ریال است که در حال رایزنی برای تامین آن به صورت استانی و ملی هستیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه ابراز کرد: در این شهرستان به قیمت یک دهم بخش خصوصی برای مردم ام آر آی انجام می‌شد، اما انجام ام آر آی‌های بی رویه‌ای که فرد بیمار پزشک را مجبور به نوشتن آن می‌کرد یکی از معضلات جدی بود.

تقوی تصریح کرد: بسیاری از این ام آر آی‌ها غیر ضرور بودند و اکنون هم از مردم درخواست داریم رعایت کنند و وقتی این دستگاه تعمیر شد، از انجام این گونه ام آر آی غیر ضرور بپرهیزند تا شلوغی باعث نشود بیماران دیگر به دردسر بیفتند.

وی همچنین با اشاره به ساخت بیمارستان دوم دهدشت افزود: مجوز بیمارستان گرفته شده، اما زمین آن هنوز قطعی نشده است و در آینده نزدیک کلنگ زنی خواهد شد.

تقوی ابراز کرد: خدمات دهی به مردم کهگیلویه در بیمارستان فعلی به خوبی در حال انجام است و برابر با جمعیت تخت موجود است با این وجود ساخت بیمارستان دوم تا حدود زیادی می‌تواند از حجم مشکلات مردم این منطقه و شهرستان‌های اطراف بکاهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.