مجری طرح گندم وزارت جهاد گفت: بنابر آمار، ‏‏‏‏خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزار تن بالاترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده است.

سهراب سهرابی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم، امسال تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که  امسال  ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تن گندم  در کشور تولید و  بیش از ۱۱.۵ تن محصول از کشاورزان خرید تضمینی شود.

سهرابی ادامه داد: خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزارتن، گلستان یک میلیون و ۱۰۲ هزارتن، فارس ۸۳۸ هزارتن، کرمانشاه ۷۲۵ هزارتن و کردستان ۶۴۵  هزارتن پنج استان برتر خرید تضمینی گندم هستند.

 مجری طرح گندم وزارت جهاد با بیان اینکه عملیات برداشت تا پایان شهریور ادامه دارد، افزود: عملیات برداشت در استان های فارس، کرمانشاه، کردستان، همدان، آدربایجان غربی و شرقی، لرستان، مرکزی اردبیل، زنجان، قزوین و اقلیم های سرد کشور ادامه دارد.

به گفته او، به کشاورزان توصیه می شود که از تحویل گندم به دلالان و واسطه و سلف خران اجتناب کنند چراکه آنها گندم را با نرخ پایینی خریداری می کنند که این امر چرخه خرید تضمینی را دچار چالش می کند. همچنین  بعد از عملیات برداشت، گندمکاران از آتش زدن بقایای گیاهی اجتناب کنند چراکه احتمال سرایت آتش به جنگل مراتع و ماشین آلات وجود دارد و از طرفی نفوذ پذیری آب در خاک کاهش می یابد.

مجری طرح گندم گفت: تاکنون انواع بذور اصلاح شده گندم آبی و دیم در طبقات پرورشی مادری و گواهی شده خریداری شده است و همواره تامین و تدارکات بذر ادامه دارد و مشکلی در این خصوص نداریم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار