مدیرکل دفتر مشاوره بهزیستی گفت: بیشترین فراوانی علل طلاق بر اساس جدیدترین داده‌های سامانه «تصمیم»، نداشتن مسئولیت‌پذیری است.

بحث مسئولیت‌پذیری جزو ویژگی‌های بارز پختگی و بلوغ شخصیتی فرد برای پذیرش نقش جدید در جامعه و تشکیل خانواده است. به‌طور کلی حس بی‌مسئولیتی در زندگی‌مشترک اساس بنیاد خانواده را سست و ضعیف کرده و رابطه عاطفی زوجین را به خطر می‌اندازد. به‌تازگی مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان شناختی معاونت سلامت اجتماعی بهزیستی گفته که بیشترین فراوانی علل طلاق بر اساس جدیدترین داده‌های سامانه «تصمیم» به ترتیب، نداشتن مسئولیت‌پذیری، نداشتن تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی، بی‌توجهی، بددهنی، بی‌احترامی و طلاق عاطفی بوده است (منبع خبر: ایسنا). به راستی باید با همسر بی‌مسئولیت چگونه رفتار کرد و آیا راه‌حلی برای اصلاح این رفتار در شخص بی‌مسئولیت وجود دارد؟

 این مسیر را دوشادوش هم طی کنید

زندگی‌مشترک زمانی لذت‌بخش و موفق خواهد بود که هر دو طرف یعنی زن و مرد با مشارکت و همکاری یکدیگر و به اصطلاح دوشادوش هم مسیر را طی کنند و به کمک هم با مشکلات زندگی روبه‌رو شوند و در این راه در کنار یکدیگر باشند. دراین صورت هر دو طرف زندگی شاد و مسالمت‌آمیزی را پیش رو خواهند داشت. در صورتی که هر یک از طرفین به هر دلیل از زیر بار آن شانه خالی کند، آن زندگی دچار مشکل خواهد شد.

این خصلت، زن و مرد نمی‌شناسد

بی‌مسئولیتی یکی از خصلت‌های ناپسندی است که زن و مرد نمی‌شناسد و هر فردی می‌تواند به آن مبتلا شود و در این صورت بار زندگی روی دوش یکی از طرفین افتاده و وی را از پا درخواهد آورد. شاید شما هم در اطراف خود افرادی را دیده باشید که از بی‌مسئولیتی همسران‌شان شکایت دارند و مجبور هستند به تنهایی به امور داخلی و خارجی خانه رسیدگی کنند و در این راه فشار زیادی را تحمل خواهند کرد که در پایان، زندگی‌شان به طلاق منجر خواهد شد.

قدم اول، مشخص کردن وظایف

برای داشتن همسری مسئولیت‌پذیر ابتدا حد و حدود وظایف خود و همسرتان را مشخص کنید. در این صورت هر یک از طرفین به وظایف خود پی خواهند برد و در انجام آنها تلاش خواهند کرد. اگر یکی از طرفین از زیر بار وظایف خود شانه خالی کند، زندگی لنگ خواهد ماند. از این رو هر یک از زن و شوهر باید مسئولیت خود را به همسرش یادآوری کند و در انجام برخی امور از یکدیگر کمک بخواهند.

بی‌مسئولیت بودن همسر را جدی بگیرید

از کنار بی مسئولیت بودن همسرتان به راحتی عبور نکنید و روی این رفتار ناپسند او سر پوش نگذارید بلکه با پیدا کردن راهی درست سعی کنید رفتارش را اصلاح و او را به شخصی مسئولیت‌پذیر تبدیل کنید. اگر امروز این مشکل را رفع نکنید در آینده با مشکلات زیادی در تربیت فرزندان خود روبه‌رو خواهید شد پس بهتر است همین امروز به فکر حل مشکل باشید.

صبور باشید

برای حل این مشکل به آهستگی قدم بردارید و توقع نداشته باشید که یک شبه همسر بی‌مسئولیت خود را به یک فرد مسئولیت‌پذیر تبدیل کنید بلکه با تلاشی بی‌وقفه و صبورانه در این راه قدم بردارید و اجازه دهید تا همسرتان به تدریج از این وضعیت خارج شود و قدم در راه درست بگذارد. توجه داشته باشید که برای آموزش مسئولیت‌پذیری به همسرتان هرگز وظایف او را انجام ندهید. اگر می‌خواهید به همسر خود یاد بدهید که مسئولیت‌پذیر باشد ابتدا باید رفتار خود را در مقابل او تغییر دهید تا شاهد تغییر رفتار در همسر خود شوید. مطمئن باشید که انعکاس تغییر رفتار شما در همسرتان باعث تغییراتی در او خواهد شد. همچنین هرگز از سر دلسوزی وظایفتان را با همسر خود جابه‌جا نکنید.

منبع: روزنامه خراسان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
باور کنید عمده مشکلات رفتاری آدم ها ناشی از تربیت ناقص و ناصحیح دوران کودکی شون توسط والدین مخصوصا مادرهاشونه!!
کاش دوران آموزش اجباری قبل از ازدواج برای دو نفری که قراره با هم ازدواج کنند گذاشته بشه و بعد از حضور در اون دوره و موفقیت نسبی در اون گواهی دوره به دفترخونه داده بشه تا مراسم عقد ازدواج و ثبت اون رو برگزار کنند! ( دقیقا مثل همین دوره های نیم روزه که الزامی هست...) از خانم ها و آقایون نظرسنجی بکنید ببینید چند درصد آقایون یا خانم ها از وظایف قانونی و شرعی شون در رابطه با نقش همسری اطلاع لازم رو دارند؟!!
آخرین اخبار