مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: فناوران شرکت ما مدت زمان اندازه گیری پارامتر بیلیروبین و هموگلوبین نوزادان را از ۷ ساعت به ۵ ثانیه کاهش داده‌اند.

عاطفه قدمگاهی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به دستگاه اندازه‌گیری و تشخیص پارامتر‌های بیلیروبین و هموگلوبین نوزادان گفت: نوزادان از بدو تولد تا ۱۰ روزگی دچار بیماری زردی هستند، دستگاه‌هایی که در ایران وجود دارند غیر تهاجمی بوده و از طریق پوست تشخیص انجام می‌شود. برخی از آنها به دلیل اینکه وارداتی هستند دچار خطا شده و رنگ پوست و ژنتیک‌هایی که در دستگاه‌های وارداتی اعمال شده کاملا با اقلیم و ژنتیک کشور ما متفاوت است. در صورت تشخیص نادرست این پارامتر ممکن است در بزرگسالی کودک دچار اختلالات حرکتی، جسمی و مغزی شود

قدمگاهی اظهار کرد: این شرکت از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را در حوزه تشخیص پارامتر‌های خون مبتنی بر تکنیک میکروفلوئیدیک آغاز کرده است. در حال حاضر این شرکت دستگاهی که تولید کرده که برای اندازه گیری پارامتره بیلیروبین و هموگلوبین نوزادان استفاده می‌شود که با حجم کمتر از ۰.۱ قطره خون به صورت کامل انجام و نتیجه آزمایش را در مدت زمان ۵ ثانیه ارائه می‌دهد. دستگاه اندازه گیری و تشخیص پارامتر‌های بیلیروبین و هموگلوبین از نظر کیفت با نمونه خارجی برابری کرده و قیمت تمام شده این نمونه بسیار کمتر از مشابه خارجی است.

او گفت:. تنها روشی که مرجع بوده روش خونگیری است که در این روش نیز حداقل ۱ الی ۲ سی سی از نوزاد خون گرفته می‌شود و وارد آزمایشگاه شده تا سانترفیوژ انجام و بعد از ۷ ساعت نتیجه گیری شود، اما شرکت ما مدت زمان تشخیص این نتیجه را به ۵ ثانیه کاهش داده است. این دستگاه در مدت ۵ ثانیه غلظت خون کودک و میزان زردی آن را تشخیص می‌دهد. دستگاه‌های وارداتی این حوزه به دلیل اینکه غیر تهاجمی هستند پزشکان کشور تشخیص آنها را قبول وتایید نمی‌کنند، زیرا جزء استاندارد‌های علوم پزشکی ایران محسوب نمی‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: پارامتر هموگلوبین برای سازمان‌های انتقال خون و سازمان‌هایی که هموگلوبین کودکان و بزرگان را چک می‌کنند به صورت جداگانه قابل استفاده است. دستگاه اندازه گیری پارامتر بیلیروبین و هموگلوبین این شرکت دانش بنیان برای اولین بار در کشور بومی سازی شده و صفر تا صد آن به دست فناوران داخلی طراحی و ساخته شده است. ظرفیت تولید پارامتر بیلیروبین و هموگلوبین یکبار مصرف حدود دو میلیون بسته در سال بوده و دستگاه‌های تولید این کیت‌ها نیز بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه در سال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار