مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: بالاترین نرخ فرسایش آبی خاک کشور در منطقه بلوچستان مشاهده می‌شود که علت اصلی آن وقوع پدیده فرسایش خندقی بوده که در زبان محلی به گَرگَروها مرسوم است.

عبدالله بامری با اشاره به تشدید تنش‌های آبی سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر، اظهار کرد: راهکار‌های مختلفی از جمله شیرین‌سازی آب دریا، برداشت از چاه‌های ژرف و بارورسازی ابر‌ها برای حل معضل کمبود آب در این استان وجود دارد که برخی از این راهکار‌ها در دست انجام است.

وی ادامه داد: آنچه که در کنار لزوم ذخیره‌سازی آب و کنترل سیلاب، ضرورت انجام عملیات آبخیزداری را بویژه در جنوب سیستان و بلوچستان بیشتر می‌کند، از بین رفتن خاک در این منطقه است که علت اصلی آن وقوع پدیده فرسایش خندقی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان افزود: متوسط میزان فرسایش خاک کشورمان حدود ۱۵ تُن در هر هکتار در سال است، اما با این وجود در منطقه بلوچستان با وقوع یک پدیده سیل، ۵۰ تُن خاک در هر هکتار از دست می‌رود.

پدیده «گَرگَروها» اژدهای هفت‌سر طبیعت بلوچستان

به گفته وی پدیده «گرگروها» مانند اژدهای هفت‌سری است که همه‌چیز را از بین می‌برد و دستکاری‌های انسانی در طبیعت و پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم باعث شده که وقوع این پدیده در سال‌های اخیر به‌شدت تشدید شود.

بامری تاکید کرد: خسارت‌های سیل در منطقه بلوچستان به روستاها و اراضی کشاورزی، تنها این نیست که مقداری محصول یا تعدادی دام و آغل از بین برود که بعدا بتوان با کمک دولت آن را جایگزین کرد، بلکه وقوع پدیده فرسایش خندقی باعث می‌شود که در هنگام وقوع سیلاب‌های سنگین، هم محصول و هم زمین از بین برود.

وی تصریح کرد: سیلی که همراه با فرسایش خندقی روی می‌دهد، هم محصولات کشاورزی و دام‌های روستاییان را نابود می‌کند و هم اراضی زراعی و مراتع آن‌ها را که متاسفانه سیل‌های شدید سال‌های اخیر باعث وقوع چنین اتفاقی در برخی روستاهای شهرستان دشتیاری شده و زیست‌پذیری منطقه را با مخاطره جدی مواجه کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: آسیب پدیده «گرگروها» بر طبیعت منطقه بلوچستان به گونه‌ای است که وقوع پنج تا ۶ ساعت بارندگی سنگین در این منطقه، باعث می‌شود که حجم خاک به اندازه یک دره با عمق ۱۰ متر و به عرض ۴۰ متر، در آب انحلال پیدا کند و همراه با جریان سیل از بین برود؛ خاکی که طبیعت برای تولید آن، میلیون‌ها سال زمان صرف کرده است.

 فرسایش خندقی یا همان پدیده «گرگروها» نوعی فرسایش آبی است که باعث انحلال حجم زیادی از خاک می‌شود و نتیجه آن، نابودی حجم عظیمی از خاک بر اثر وقوع سیل است و جزو بدترین انواع فرسایش آبی در سطح جهان محسوب می‌شود.

با توجه به نوع بافت خاک و نحوه وقوع بارش‌های شدید در منطقه بلوچستان، فرسایش خندقی عملا یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود، ولی شکی نیست که دستکاری‌های انسانی در طبیعت، به تشدید رخداد این پدیده در سال‌های اخیر دامن زده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.