رسانه‌های سوری، امروز از سفر یک هیأت بلندپایه کویتی به دمشق با هدف ازسرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه و بازگشایی سفارت خبر دادند.

روزنامه «الوطن» سوریه امروز تایید کرد که به تازگی یک هیأت از کویت به دمشق سفر کرده است و هدف از این سفر، تدارک برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه در بالاترین سطح و در نزدیک‌ترین زمان ممکن بود.

برخی منابع رسانه‌ای سوری نیز گزارش دادند که این هیأت کویتی چند روز پیش برای مقدمات و آمادگی بازگشایی سفارت، در دمشق با برخی مقامات سوریه، دیدار کرد و تمیم مدنی سفیر سوریه در کویت که برای این دیدار از نزدیک یک ماه پیش برنامه‌ریزی کرده بود نیز در این دیدار‌ها حضور داشت.

روزنامه الوطن به نقل از منابع آگاه گزارش داد که علاوه بر این، اخیرا یک هیأت از تجار کویتی برای بررسی فرصت‌های همکاری میان دو کشور با همتایان سوری خود در دمشق رایزنی کرده‌اند.

کویت در سال ۲۰۱۲، روابط سیاسی با سوریه را قطع کرد و در همین سال سفیر سوریه را اخراج کرد و سفارت خود در دمشق را بست. کویت پس از قطر، دومین کشور عربی بود که سفیر خود را از سوریه فراخواند. کویت مخالف شدید بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و نزدیکی ریاض به دمشق که به دعوت از اسد برای نشست جده در سال ۲۰۲۳ منجر شد، بود. 

در ۱۵ آوریل ۲۰۲۳، عبدالله الجابر الصباح وزیر امور خارجه کویت گفت که کشورش از اجماع و توافق کشور‌ها در مورد سوریه عدول نخواهد کرد. 

وی طی بیانیه‌ای بر اهمیت اقدام نظام سوریه برای اتخاذ گام‌های حقیقی و ملموس برای اعتمادسازی از جمله آزادی زندانیان و بازداشتی‌ها، اعلام سرنوشت مفقودان، تسهیل بازگشت آوارگان و پناه‌جویان سوری، تسهیل امدادرسانی به همه مناطق سوریه و ... تاکید کرد.

در حالی امروز رسانه‌های سوری از بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت کویت در دمشق سخن می‌گویند که دو روز پیش نیز رسانه‌ها از تصمیم ایتالیا برای تعیین سفیر در دمشق و ازسرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه خبر دادند. 

آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا جمعه اعلام کرد که فرستاده ویژه فعلی وزارت امور خارجه ایتالیا در امور سوریه استفانو راواگنان به عنوان سفیر این کشور در دمشق منصوب شده است. 

در حال حاضر شش سفارت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در دمشق فعالیت دارند که عبارتند از رومانی، بلغارستان، یونان، قبرس، چک و مجارستان.

منبع: فارس

برچسب ها: کویت ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار