سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته شاهد کاهش نسبی دمای هوا در خراسان جنوبی خواهیم بود، اما آخر هفته گرما مجددا به استان برمی‌گردد.

نخعی سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: با شروع تابستان شاهد حاکمیت الگوی تابستانه در منطقه و تغییرات فشار در سطح زمین هستیم که گرمای اخیر استان در کمیت و عدد کم سابقه نیست، اما ماندگاری آن طی چند روز و گسترش آن زیاد است.

او افزود: طی بررسی که در ۱۴ تیر داشتیم بیشینه دما به ۴۳.۴ درجه رسید که طی ۵۶ سال گذشته بی سابقه بود و حتی دمای نهبندان به ۵۰ درجه رسید؛ در شبانه روز گذشته ۸ شهرستان دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کردند که طبس با ۴۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و سربیشه با ۲۱ درجه سانتیگراد خنک‌ترین شهرستان استان بود و تغییرات دمای مرکز استان بین ۲۵ و ۴۲ درجه گزارش شد.

نخعی با اشاره به اینکه از خرداد تا مهر در استان متأثر از باد‌های ۱۲۰ روزه هستیم بیان کرد: دیروز هشدار سطح نارنجی صادر کردیم که به دنبال آن پدیده‌های توفان گرد و خاک و افزایش دما را در استان شاهد خواهیم بود و در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته شاهد کاهش نسبی دمای هوا خواهیم بود، اما پایان هفته دوباره افزایش دما و گرما را در حد ۲ تا ۳ درجه داریم. 

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: در طول روز امواج فرابنفش به سطح زمین تابیده می‌شود و شب امواج مادون قرمز از زمین به جو می‌رود که به دنبال آن از افراد می‌خواهیم تا در طول روز حتماً از کرم‌های مناسب استفاده کنند.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: از نیمه دوم مرداد به این شدت افزایش دما و ماندگاری آن را نداریم و تا نیمه شهریور نسبت به میانگین، نیم تا یک درجه افزایش دما را انتظار داریم و از شهریور تا مهر و مهر تا آبان شرایط را نرمال پیش‌بینی می‌کنیم.

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در ادامه گفت: شرایط به گونه‌ای شده است که بحران‌ها با زندگی مردم عجین شده و در این زمینه آگاهی‌ها باید بالا رفته و به هشدار‌های دستگاه‌های مختلف توجه کرد تا به کاهش خسارات کمک شود. 

او افزود: در بحث گرما نیز الان زمانی نیست که از کنار هشدار‌ها به راحتی بگذریم بلکه باید به بحث سلامتی هم در مورد گرمازدگی‌ها و هم استفاده از کرم‌های مخصوص و کلاه و عینک آفتابی توجه ویژه شود.

آخوندی بیان کرد: اشعه فرابنفش ۱۲ لول دارد که از ۶ به بالا باید مراقب باشیم، زیرا گرمای شدید و این اشعه‌ها باعث سرطان‌های پوستی و دیگر بیماری‌های مربوط به پوست می‌شود. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم تا در روز‌های گرم حتی الامکان برای حفظ سلامتی خودشان کمتر به بیرون از منزل بروند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.