«بازنمایش» آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» در شصتمین دوسالانه هنر ونیز در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی و سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران، شعیب حسینی قائم مقام موزه، محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری، علی فروزان‌فر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و هنرمندانی، چون عبدالحمید قدیریان، مرتضی اسدی، محمدحسین نیرومند، مرتضی حیدری، علی ذاکری و... همراه بود.

در آغاز این آیین، محمد خراسانی‌زاده مدیر کل هنر‌های تجسمی وسرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران ضمن خیرمقدم به حضار در سخنانی بیان کرد: اگر با پشتیبانی و حمایت وزیر محترم فرهنگ موفق به شرکت در این دوره از دوسالانه هنر ونیز نمی‌شدیم، ممکن بود پنجره حضور هنرمندان ایرانی در رویداد هنری برای همیشه بسته بماند.

مدیرکل هنر‌های تجسمی رویداد ونیز را محفلی برای حضور هنرمندان، هنرپژوهان و هنردوستان دانست و افزود: این رویداد پس از ۱۲۸ سال برپایی و پیشروی در عرصه هنر‌های تجسمی جریان هنری دنیا را در این حوزه ترسیم می‌کند.

او در ادامه به برپا خاستن دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده و اروپا و مردم نقاط مختلف سراسر دنیا برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد و گفت: تنها هنرمندانی که آثار هنری خود را برای حمایت از آرمان بلند و انسانی فلسطین اهدا کردند، هنرمندان ایرانی حاضر در غرفه رسمی جمهوری اسلامی بودند.

سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران با اشاره به اینکه کشورمان در دولت‌های قبل، به دلیل بدهی‌های موجود و فقدان بودجه کافی در دوسالانه ونیز شرکت نکرده بود، یادآور شد: حضور ما در دوسالانه شصتم یک امر غیرممکن بود، اما با ایستادگی و حمایت همه جانبه وزیر محترم فرهنگ، دوستان‌مان در حوزه هنری انقلاب اسلامی و دیگر عزیزان دست اندرکار در عرصه هنر توانستیم در این دوره حاضر باشیم. 

او با اشاره به استقبال چندهزار نفری از عرفه جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز اظهار داشت: مردم تشنه تماشای چنین آثاری هستند. آثاری که از لحاظ تکنیک، مضمون و چیدمان در اوج باشند.

خراسانی‌زاده خاطرنشان کرد: برای این که آحاد هنرمندان و هنردوستان فرصت بازدید از این روایت منجسم هنری را داشته باشند، تصمیم گرفتیم بازنمایش آثار هنرمندان‌مان در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ را در نگارخانه شماره ۶ موزه هنر‌های معاصر تهران به معرض دید همگان بگذاریم.

 در ادامه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بیان کرد: این روز‌ها غصه غزه به غصه‌ای عمومی تبدیل شده است و جهان غرب که همواره آماده بهانه‌گیری‌های حقوق بشری از کشور‌های مختلف است در مقابل این تراژدی در خوابی عمیقی به سر می‌برد.

او افزود: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قصابی را که چهل هزار کودک، زن و جوان بی‌گناه را سلاخی کرده است، دعوت و برایش فرش قرمز پهن می‌کنند! باید بر این مصیبت و بر وجدان‌های به خواب رفته جهان استعمار، گریست.

وزیر فرهنگ ادامه داد: هنر متعهد در کلام امام راحل عظیم‌الشان، هنری است که این مسائل انسانی را فریاد بزند خوش‌حالیم که در آخرین روز‌های دولت شهید رییسی به مسئله غزه پرداختیم. در هیچ سفر داخلی و خارجی همراه رییس‌جمهور شهید نبودیم، مگر اینکه بخش عمده‌ای از سخنان‌شان به کودکان و مردم غزه اختصاص می‌یافت. امروز جای شهیدانمان خالی و یادشان برای همیشه در دل‌های ما جاری است.

اسماعیلی بیان کرد: نخستین محفل هنری که رییس‌جمهور شهیدمان در آن حضور پیدا کردند، موزه هنر‌های معاصر تهران بود. ایشان در آن دیدار، با اصحاب هنر‌های تجسمی به گفتگو نشستند.

او افزود: در دولت سیزدهم، گام‌های مهمی در زمینه هنر‌های تجسمی برداشته شد که آخرین آن، برپایی جشنواره فجر هنر‌های معماری انقلاب اسلامی است که سند آن نیز ابلاغ شده است. از سوی دیگر، دوسالانه معماری هنر ونیز هم در پیش است. 

وزیر فرهنگ تأکید کرد‌: باید تلاش کنیم با زبان هنر به خلق آثار هنری ممتاز بپردازیم و مظلومیت مردمان غزه را به گوش جهانیان برسانیم. ویژگی مهم آثار هنری این است که هیچ‌گاه در قاب و حصار زمان و مکان اسیر نمی‌شوند و همواره راه خود را پیدا می‌کنند.

گفتنی است که علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «نقشی بر سنگ» و «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز» می‌توانند همه روزه به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر به موزه هنر‌های معاصر تهران مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.