برج‌سازی و بلند مرتبه‌سازی که به نظر می‌رسد شیوه اجتناب‌ناپذیری در توسعه شهری سرخرود و دیگر شهرهای مازندران است.

صورت مساله این است که فروردین ماه سال ۱۴۰۱ شورای عالی معماری و شهرسازی کشور بلندمرتبه سازی در مازندران را به صورت نمونه مصوب و ابلاغ و این شورا شهر سرخرود را به عنوان اجرای آزمایشی این طرح انتخاب کرده است.

البته اجرای چنین طرحی درخواست اداره کل راه و شهرسازی مازندران بود که اسفند ۹۸ برای شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شد و این شورا هم در نشست تخصصی ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ خود طرح را مصوب و ضوابط و مقررات آن را تعیین کرد.

طبق این مصوبه قرار است بلند مرتبه سازی در حدود ۵۶ هکتار از اراضی محدوده شهری سرخ رود اجرایی شود. پیشتر مسوولان حوزه شهری سرخرود هم اعلام کرده بودند که بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بلند مرتبه سازی در سه اندازه ۱۲، ۱۶ و ۲۵ طبقه برای این شهر ساحلی مازندران که از توابع شهرستان محمودآباد است، تعریف شده است.

اگرچه علت انتخاب سرخرود برای این منظور به صورت رسمی اعلام نشده است، ولی می توان حدس زد که تراکم بالای جمعیت غیربومی در این منطقه سبب روی آوری بسیاری از ساخت و سازگران به ساخت بناهای خارج از ارتفاع بوده است.

در این پیوند استاندار مازندران معتقد است که بلند مرتبه سازی که در شهرستان سرخرود آغاز شد اگر بدون برنامه جامع و آینده نگری باشد نه تنها سودمند نیست بلکه مشکل ساز خواهد بود.

یوسف نوری امروز یکشنبه در بازدید از چند طرح عمرانی شهر سرخرود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر شهر دیگری غیر از سرخرود ساخت و ساز و بلند مرتبه سازی با برنامه جامع انجام شود بدون تردید از این شهر ساحلی جلو خواهد زد.

وی افزود: در شرایط فعلی نمی تواند در خصوص فواید بلند مرتبه سازی در سرخرود نظر داد چون به طور حتمی باید برنامه جامع آن را در نظر گرفت.

استاندار مازندران گفت: از فرماندار و مدیران دستگاه های مرتبط با بلند مرتبه سازی می خواهیم آینده نگری این ساخت و سازها را مد نظر قرار دهند.

نوری با بیان این که سرمایه گذار نقش مهمی در توسعه شهرهای ساحلی دارد، اظهار کرد: فراخوان و جذب سرمایه گذار در شهر ساحلی سرخرود برای رونق این شهر گردشگری اثر بخش است.

وی گفت: توسعه زیرساخت شهر گردشگر پذیر سرخرود در جنبه های مختلف یکی از ضرورت های مهم است که باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده عال دولت در مازندران ادامه داد: در بخش پیاده رو سازی و ساحل سرخرود اقدامات خوبی انجام شد که بدون تردید این امر با استقبال شهروندان و مسافران همراه خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از مشکلات پیش روی شهروندان سرخرود تامین آب شرب است که با هماهنگی های انجام شده این مشکل در مسیر گره گشایی قرار دارد.

سرخرود یکی از بخش های شهرستان محمودآباد است که دارای ۴۰ روستا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.