محققان داروی جدیدی را برای حفظ سلامت عضلات فضانوردان ابداع کرده اند.

مجله Stem Cell Reports گزارش داد که پزشکان آمریکایی توانسته‌اند فرمول دارویی جدیدی بسازند که به حفظ سلامت عضلات فضانوردان در حالی که در گرانش صفر هستند٬ کمک می‌کند.

طبق اطلاعات گزارش شده توسط این مجله، داروی جدید ساخته شده توسط پزشکان آمریکایی شامل گروهی از هورمون‌ها و پروتئین‌ها است که باعث بازسازی ماهیچه‌ها می‌شود و در طول اقامت طولانی‌مدت در شرایط گرانش صفر، با موفقیت آزمایش شد که به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شدند.

این مجله به نقل از نگان هوانگ، استادیار دانشگاه استنفورد، می‌گوید: فضا محیطی منحصربه‌فرد است که در آن بسیاری از فرآیند‌ها و تغییرات در بدن که معمولاً با پیری مرتبط هستند، اغلب با فرسودگی به زمین بازمی‌گردند و ماهیچه‌های آن ها ضعیف می‌شود.

این مجله توضیح داده است که دانشمندان قبلاً تراشه‌های زیستی نوآورانه‌ای را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده بودند که با گروهی از کانال‌ها و لایه خاصی از پروتئین کلاژن پوشانده شده بودند تا فعالیت حیاتی آن ها در حالت بی وزنی و در تماس با مولکول‌های مختلف تغییر دهد. بر اساس این ایده، پزشکان آمریکایی تراشه‌های زیستی مشابهی را که در محیطی حاوی پروتئین‌ها و هورمون‌ها از جمله پپتید IGF-۱ و ۵-PDGH قرار داده شده بودند، به ایستگاه فضایی بین المللی فرستادند. موادی هستند که باعث تحریک رشد ماهیچه‌ها و بهبود عملکرد میتوکندری‌های موجود در آن ها می‌شوند.

دانشمندان امیدوارند که داروی جدید به کند کردن فرآیند‌های ضعف عضلانی برای فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی و فضانوردانی که در سفر‌های آینده به ماه، مریخ و سایر سیارات خواهند رفت، کمک کند.

منبع: تاس