اشعه فرابنفش می تواند خطر جدی برای ابتلا به سرطان پوست باشد و در چنین روزهایی که شاهد اوج گیری گرمای هوا هستیم، باید بیشتر مراقب پوست خودمان باشیم.

برای سنجش میزان تابش پرتو‌های فرابنفش، شاخصی به نام UV index وجود دارد که از بازه زمانی ۱ تا ۱۱ را شامل می‌شود. زمانی که این شاخص به بالای عدد ۶ می‌رسد حتماً باید مواجهه افراد با نور آفتاب کاهش یابد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، سیاستی که باید در این زمینه اعمال شود کاهش مواجهه با نور خورشید است. تابش اشعه فرابنفش در ساعات صبح تا بعد از ظهر شنبه و یک‌شنبه به اوج خود می‌رسد و بنابراین بهتر است مردم در این ساعات از قرار گرفتن زیر نور خورشید پرهیز کنند.

استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی استاندارد، مصرف کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ و پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار‌های بلند، ایجاد تهویه مناسب و استفاده از سایه‌بان‌ها می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های ناشی از تابش فرابنفش شود.

سازمان بهداشت جهانی درباره مواجهه با پرتو‌های فرابنفش توصیه اکید دارد که نباید در معرض تابش نور خورشید قرار گرفت.

امواج فرابنفش خورشید کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از اشعه ایکس است و جزو امواج خطرناک برای انسان است که غفلت از آن آسیب‌های جبران ناپذیری به پوست و چشم انسان می‌زند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرطان پوست جزو ۵ سرطان شایع در ایران است و بیش از ۹۰ درصد دلایل ابتلاء به این بیماری، ریشه در پرتوگیری دارد.

اگر مردم، به ویژه گروه‌های پرخطر مانند کشاورزان، کارگران فضای باز و رانندگان نسبت به پرتوگیری و اهمیت چگونگی حفاظت از پرتو‌ها آگاه باشند، میزان سرطان پوست کاهش می‌یابد.

داده‌های پایگاه هواشناسی جهانی MSN نشان می‌دهد، شاخص اشعه فرابنفش در ایران و از جمله در تهران در روز‌های شنبه تا دوشنبه در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد و در ساعات بین ۱۰ تا ۱۶ به بالای ۷ تا ۱۰ می‌رسد که بسیار خطرناک است و مردم نباید در این ساعات که زمان اوج تابش اشعه UV است در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند.

علی گورانی کارشناس بهداشت پرتو‌ها درباره خطرناک اشعه UV، گفت: ۸۰ درصد علت ابتلای افراد به سرطان پوست تابش اشعه UV است و در مورد کاتاراکت یا همان آب مروارید که یک بیماری خطرناک چشمی است، سهم این اشعه در بروز این بیماری بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است. علاوه بر آن اشعه UV عامل اصلی پیر پوستی است.

وی افزود: مردم باید بدانند در ساعات شدت تابش اشعه فرابنفش تا جای ممکن نباید از خانه خارج شوند. با این حال اگر افرادی به هر علتی از جمله رفت و آمد به محل کار از خانه خارج می‌شوند باید سعی کنند در سایه باشند. البته میزان اشعه UV در سایه از بین نمی‌رود، اما حدود ۵۰ درصد کمتر می‌شود.

در همین حال، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، میانگین شاخص UV در منطقه مدیترانه شرقی را در محدوده ۹ عنوان کرد و گفت: اصلی‌ترین توصیه ما به مردم در این روز‌ها که شاخص UV بین ۸ تا ۱۰ و در وضعیت خطرناک است، به حداقل رساندن مواجهه با نور خورشید به ویژه در ساعات ۱۰ تا ۱۶ است.

وی تاکید کرد: وقتی شاخص UV بالاتر از ۱۱ باشد، خطر بسیار زیادی برای انسان دارد و با رنگ بنفش نشان داده می‌شود که در این مواقع نیز مواجهه حداقلی با نور خورشید، استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی استاندارد، لباس‌های بلند و کرم‌های ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ توصیه می‌شود. در این موارد، توصیه می‌شود کرم ضدآفتاب هر دو ساعت یکبار تجدید و استفاده شود.

تشدید پرتو‌های فرابنفش ناشی از تغییرات اقلیمی است

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، افزایش و تشدید شاخص UV و پرتو‌های فرابنفش را ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح کره زمین دانست و گفت: اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی منجر به افزایش مواجهه با پرتو‌های فرابنفش نور خورشید می‌شود.

چه افرادی بیشترین آسیب را از پرتو‌ها فرابنفش می‌بینند

شاهسونی ادامه داد: اثرات تغییر اقلیمی می‌تواند باعث تغییر در پوشش ابر‌ها شود و وقتی پوشش ابر‌ها کمتر شود، مواجهه با پرتو‌های فرابنفش افزایش می‌یابد. بیشترین آسیب‌های پرتو‌های فرابنفش متوجه شاغلین در فضای باز و مردان به ویژه افراد بالاتر از ۵۵ سال است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، یک مرگ از هر سه مرگ به دلیل سرطان پوست غیر ملانومایی است که علت اصلی آن، کار کردن زیر نور خورشید است.

وی تصریح کرد: از هر ۴ فردی که در فضای باز اشتغال دارند، یک نفر در مواجهه با سطوح بالای پرتو‌های فرابنفش نور خورشید است که می‌تواند خطر سرطان پوست غیرملانومایی را تا ۶۰ درصد افزایش دهد. اقدامات ساده‌ای که گفته شد می‌تواند خطر ابتلاء به این نوع سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد.

توصیه‌های خودمراقبتی در مقابل پرتو‌های فرابنفش

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تاکید کرد: توصیه ما در این روز‌ها برای مراقبت بیشتر به افرادی مانند کارگران ساختمانی و صنایع و کشاورزان است که در فضای باز اشتغال دارند که باید مواجهه خود با نور خورشید را در ساعات ۱۰ تا ۱۶ به حداقل برسانند و کارفرمایان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که امکان استراحت کافی بدون مواجهه با نور خورشید، فراهم شود.

شاهسونی یادآور شد: وقتی شاخص UV بالاتر از ۱۱ باشد بهتر است افراد حداکثر ۳۰ دقیقه زیر نور خورشید باشند چراکه بیشتر از آن، دچار مشکل و آفتاب سوختگی می‌شوند. علاوه بر کارگران و مردان، کودکان و نوزادان نیز گروه‌های آسیب پذیر در این شرایط هستند که ممکن است دچار مشکل شوند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار