نشنال اینترست در مطلبی نوشت که اروپایی‌ها بیش از حد به این واقعیت عادت کرده‌اند که ایالات متحده تمام هزینه‌های ناتو را بر عهده می‌گیرد.

جیمز هولمز، تحلیلگر کالج جنگ نیروی دریایی ایالات متحده در مقاله‌ای برای مجله نشنال اینترست نوشت: سهم عظیم ایالات متحده در هزینه‌های نظامی ناتو در طول جنگ سرد، عادتی تاریخی را برای کشور‌های اروپایی ایجاد کرد که به واشنگتن متکی باشند.

این کارشناس در مقاله خود نوشت: در طول جنگ سرد آمریکایی‌ها بخش عمده‌ای از وظایف نظامی لازم برای مبارزه با کمونیسم را انجام دادند. سخاوت ایالات متحده باعث شده تا اروپا صرفه جویی زیادی در دفاع انجام دهد.

به گفته هولمز، مشکلات کنونی با تسلیح مجدد کشور‌های اروپایی با سنت ریشه‌دار اتکا به منابع نظامی واشنگتن به جای توانایی‌های خود مرتبط است. به گفته این کارشناس، تفاوت‌های فرهنگی بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. آنها از جهان‌های متفاوتی بودند و همین باعث می‌شد محتاط‌تر و کمی بیشتر نگران امنیت خود باشند.

این کارشناس در پایان گفت: متحدان ناتو از جهان‌های کاملاً متفاوتی بودند که بر اساس فرضیات کاملاً متفاوت ساخته شده بودند. ولی با گذر زمان و تغییر مواضع سیاسی آمریکا، جایگاه پدرخواندگی واشنگتن در ناتو نیز دگرگون خواهد شد. نمونه آن خط و نشان ترامپ برای سایر متحدان ناتو است.

پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بار‌ها از عملکرد ناتو ابراز نارضایتی کرده و تهدید کرده بود که در صورتی که شرکای اروپایی مسئولیت مالی بیشتری برای امنیت خود نداشته باشند، آمریکا از این ائتلاف خارج خواهد شد. اعضای ناتو موظف هستند دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های ناتو اختصاص دهند که در این میان برخی از اعضاء از آن فرار می‌کنند.

بنابراین، در ماه فوریه، ترامپ در یک گردهمایی در کارولینای جنوبی، گفت که در دوره ریاست جمهوری خود، رئیس یک کشور بزرگ که ترجیح داد ناشناس بماند این سوال را از او پرسید که آیا ایالات متحده در صورت حمله روسیه به اروپا از این ائتلاف محافظت می‌کند که ترامپ به او پاسخ داد که این کار را انجام نخواهد داد، زیرا بقیه اعضای ائتلاف بودجه کافی برای دفاع تخصیص نمی‌دهند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
معلومه که اینا باید بدن نکنه منتظرن ارباب بده ؟؟
آخرین اخبار