رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان شناسایی موارد مثبت بیماری مالاریا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه که ابتلای همه آنها وارده و خارج از استان خراسان رضوی بوده اند، در سال ۱۴۰۲ چهار و نیم برابر شد.

دکتر زهرا نهبندانی رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این که گزش و ابتلا به مالاریا برای تمامی افراد شناسایی شده خارج از مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مربوط به سایر استان‌ها و کشور‌های آلوده بوده اند، گفت: شناسایی موارد مثبت ابتلا به مالاریا در این دانشگاه پارسال به ۴۴ مورد رسید که بیشتر آنان سربازان، رانندگان ترانزیت و نیرو‌های کادر نظامی بودند، در حالیکه این میزان ۱۰ نفر در سال ماقبل آن (۱۴۰۱) ثبت شده است.

وی بیان کرد: هم اینک استان‌های جنوبی کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان و کشور‌های مختلف بویژه افغانستان و پاکستان آلوده به بیماری مالاریا هستند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۹ بیمار مبتلا به مالاریا از سایر استان‌ها و کشور‌های آلوده در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی و درمان شدند.

به گفته وی، خوشبختانه میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به مالاریا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و سه ماهه نخست امسال صفر بوده است.

خراسان رضوی عاری از مالاریا

نهبندانی خاطر نشان کرد: استان خراسان رضوی از سال ۱۳۸۲ جزو مناطق پاک از بیماری مالاریا بوده و در این استان انتقال محلی مشاهده نشده است، بیماران شناسایی شده مسافران از سایر مناطق کشور و کشور‌های همسایه بودند.

وی گفت: غربالگری و یا بیماریابی مالاریا با توجه به شرایط استان خراسان رضوی از افرادی که سابقه مسافرت به مناطق آلوده را دارند و همچنین اتباع خارجی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: نخستین علائم ابتلا به مالاریا احساس سرما و لرز است که به تب و در نهایت عرق ختم می‌شود و این بیماری می‌تواند علت قطع نشدن تب در کودکان باشد.

وی ادامه داد: حالت تهوع و استفراغ، خستگی مفرط، درد قفسه سینه و یا شکم، سرفه و عرق کردن از دیگر علائم مالاریا است، افرادی که به مناطق آلوده سفر کرده اند، در صورت بروز علائمی مانند تب و لرز شدید به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده پزشکی تربت‌جام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.