معاون جهاد کشاورزی بافق گفت: برای پیشگیری و مبازره با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما کار تله گذاری در نخلستان‌های بافق آغاز شد.

حسن درندی معاون زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی بافق گفت: شیوع آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان‌های برخی شهرستان‌های استان نگران کننده است و باید اقدام اساسی برای مبارزه با آن انجام داد.

او افزود: این حشره آفتی است که بیشتر به دلیل انتقال پاجوش‌های غیر بهداشتی، بدون مجوز و به صورت غیر اصولی در نخلستان‌ها گسترش پیدا می‌کند.

درندی بیان داشت: سوسک سرخرطومی حنایی خرما یکی از آفات بسیار مهم خرما است و می‌تواند خسارات اقتصادی زیادی را به بار می‌آورد.

او گفت: میزبان اصلی این حشره درخت خرما است ولی در نخل‌های زینتی و درختان نارگیل هم رشد می‌کند و به طاعون گیاهی هم شهرت دارد.

معاون جهاد کشاورزی بافق افزود: برای پیشگیری و مبازره با این آفت علاوه بر کلاس‌های آموزشی برای نخلداران و اطلاع رسانی در فضای مجازی و رسانه‌ای کار تله گذاری در نخلستان‌های بافق نیز شروع شده است. 

درندی گفت: تله‌های فرمونی تاثیر بسیار بالایی در جذب و شکار آفت و در نتیجه کاهش جمعیت آن خواهد داشت. 

او افزود: در حال حاضر در چهار نقطه از نخلستان‌های شهرستان بافق این تله‌ها کارگذاری شده است و در صورت نیاز، در هر هکتار به ۲ تله نیاز است.

معاون جهاد کشاورزی بافق گفت: کشاورزان باید توصیه‌های کارشناسان را جدی بگیرند و با اجرای به موقع آن به ویژه هرس درختان در فصل سرما و آبیاری منظم از گسترش این آفت جلوگیری کنند.

او تصریح کرد: کشاورزان از خرید پاجوش‌های غیرمجاز خودداری کنند و در صورت مشاهده این پاجوش‌ها در شهرستان به جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

درندی گفت: هرچند این سوسک سرخرطومی حنایی خرما هنوز در نخلستان‌های این شهرستان دیده نشده است، اما با توجه به دیده شدن این سوسک در اراضی شهر اردکان و میبد ضرورت دارد کشاورزان توصیه‌های کارشاسان را جدی بگیرند تا خسارت کمتری به محصولشان وارد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.