یکی از اصلی‌ترین پیام‌های سفر نتانیاهو به واشنگتن، گسترش هواداران فلسطین در آمریکاست.

نتانیاهو در سفر به آمریکا، سعی کرد از تشویق سناتور‌ها و نمایندگان جنگ‌طلب و حامی نسل‌کشی غزه به‌مثابه یک دستاورد یاد کند! رسانه‌های آمریکایی نیز در این مسیر همگام با لابی‌های رسمی و غیر‌رسمی قدرت در واشنگتن عمل می‌کنند.

​​​​​​​با این‌حال بر همگان مسجل است که نتانیاهو به‌دنبال لابی‌گری برای بقای حداقلی در قدرت است. فراتر از آن، در این برهه زمانی نباید مقهور ژست ظاهری دموکرات‌ها در مخالفت با نسل‌کشی غزه شد. 
 
گسترش هواداران فلسطین در آمریکا
یکی از اصلی‌ترین پیام‌های سفر نتانیاهو به واشنگتن، گسترش هواداران فلسطین در آمریکاست. پولیتیکو در گزارشی با اشاره به اعتراض‌های گسترده هواداران فلسطین در واشنگتن علیه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به آمریکا و سخنرانی وی در کنگره آمریکا نوشت که جمهوریخواهان از این اعتراض‌ها و آتش‌زدن پرچم آمریکا خشمگین هستند.

در این گزارش آمده است که آمریکایی‌ها بلافاصله تصاویر آتش زدن پرچم آمریکا و خرابکاری در ایستگاه یونیون واشنگتن‌دی‌سی را به‌عنوان شاهدی برای یهودستیزی گسترده قلمداد کردند. پولیتیکو در ادامه به چند مورد از این اعتراض‌ها اشاره می‌کند؛ جان باراسو، سناتور جمهوریخواه و عضو رهبری این حزب در سنای آمریکا در شبکه اجتماعی نوشت: مخالفان حامی ترور و مخالف اسرائیل، اموال فدرال را تخریب کردند و پرچم فلسطین را در چند قدمی ساختمان کنگره جایگزین پرچم آمریکا کردند. این اقدام غیرقابل‌توجیه است و انتظار دارم این افراد تحت پیگرد قانونی شدید قرار گیرند. حامیان مردم فلسطین در آمریکا در اعتراض به حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در واشنگتن و سخنرانی وی در کنگره آمریکا، با حضور در خیابان‌های واشنگتن پرچم آمریکا را آتش زدند و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند. ضرب و شتم طرفداران فلسطین توسط پلیس آمریکا، مصداق عینی نقض حقوق بشر در این کشور مدعی آزادی بیان محسوب می‌شود. 

ماجرای نتانیاهو و هریس
کامالا هریس تلاش کرد دردیدار با نتانیاهو، برخورد سردی باوی داشته و ازمخالفت خودبا نحوه استمرار جنگ سخن به میان بیاورد. این اقدام هریس درراستای تلاش وی برای جذب آرای مخالفان جنگ غزه تحلیل می‌شود. جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به سبب حمایت از نسل‌کشی غزه، مورد نفرت مسلمانان و رنگین‌پوستان و حتی بسیاری از سفیدپوستان ضد‌جنگ در آمریکا قرار گرفته و همین مسأله در نظرسنجی‌های ایالتی و عمومی تاثیر گذاشته است. در چنین شرایطی هریس سعی دارد به هر نحو ممکن سبد رای خود را تقویت کند. ارسال هزاران سلاح ۲۰۰۰ پوندی و۵۰۰ پوندی برای استمرار نسل‌کشی غزه از‌سوی دولت کنونی آمریکا، نشان‌دهنده رویکرد واقعی هریس و بایدن در قبال جنگ غزه و کشتار بی‌وقفه فلسطینیان است. توحش رژیم صهیونیستی در غزه با تسلیحات اهدایی آمریکایی و حمایت‌های سیاسی این کشور همراه بوده است به‌طوری‌که واشنگتن تاکنون سه بار از تصویب قطعنامه در شورای امنیت برای پایان‌بخشیدن به این جنگ ممانعت به‌عمل آورده است. از این‌رو تردیدی نیست که آمریکا در این نسل‌کشی شریک جرم تل‌آویو است. شکست رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه محرز بوده وهمین مسأله، آمریکا را نیز به‌عنوان اصلی‌ترین حامی این رژیم به تکاپو انداخته است. این شکست مشترک، خود را در متن و فرامتن جنگ غزه نشان داده است.

 واشنگتن و تل‌آویو نه فقط به هیچ‌یک از اهداف خود در جنگ غزه دست نیافته‌اند، بلکه مورد نفرت جهانی قرار گرفته و روز به روز بیشتر در نزد افکار عمومی کل دنیا منفور می‌شوند. اخیرا پائول اوبرایان، مدیر عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:آمریکا درجریان این امر قرار دارد که اسرائیل به‌صورت غیرقانونی در حال استفاده از تسلیحات ساخت این کشور برای جنایت جنگی (در غزه) بوده و این امر به آن معنا خواهد بود که واشنگتن بیش از پیش همدست این جنایات به دلیل تأمین تسلیحاتی اسرائیل است. دولت آمریکا شواهدزیادوکافی ازسوی کارشناسان در سراسر جهان درباره استفاده از تسلیحات آمریکایی در جنایت جنگی و کشتار غیرقانونی مردم از طرف اسرائیل دریافت کرده است. ادامه انتقال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل باعث خواهد شد آمریکا شریک جرم زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی از سوی تل‌آویو به‌دلیل کمک تسلیحاتی به این رژیم شود؛ همان چیزی که دولت بایدن نیز اعلام کرده به آن پایبند است. بدون شک هر کشوری که اقدام به ارسال تسلیحات به کشور ناقض‌کننده قوانین بین‌المللی کند نه تنها تعهدات خود را بر احترام به قوانین بین‌المللی زیرپا خواهد گذاشت بلکه به‌وقوع این رخداد‌های ضدبشری و اعمال ناروا کمک می‌کند و آمریکا نیز مصداق عینی این قاعده است.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار