درطول سال‌ها، دیمون حرف‌های خود را کوتاه نکرده و بیت‌کوین را «تقلب» خوانده و به سرمایه‌گذاران هشدار داده از بازار بی‌ثبات کریپتو دوری کنند.

 جیمی دیمون- که زمانی قول داده بود بیت کوین را ببندد- یکی از افراد مورد توجه ترامپ برای سمت وزیر خزانه‌داری است. آیا این انتخاب، یعنی سمت دادن به منتقد سرسخت بیت‌کوین که گفته بود آن را می‌بندد، آغازی برای پایان آزادی ارز‌های دیجیتال در ایالات‌متحده خواهد بود؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده و نامزد فعلی جمهوریخواهان، مردی که به‌خاطر تصمیمات جسورانه و اغلب بحث‌برانگیز خود شهرت دارد، اخیرا بمب دیگری را پرتاب کرده است؛ او در مصاحبه‌ای با بلومبرگ که در اواخر ژوئن انجام و در ۱۶ ژوئیه منتشر شد، فاش کرد در صورت پیروزی در انتخابات آینده، جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان را برای پستی کلیدی در کابینه خود در نظر دارد. نقش مورد نظر؟ وزیر خزانه‌داری. 

حالا اینجاست که جالب می‌شود؛ دیمون، نامی مترادف با جی پی مورگان چیس، یکی از شدیدترین منتقدان بیت‌کوین بوده است. درطول سال‌ها، دیمون حرف‌های خود را کوتاه نکرده و بیت‌کوین را «تقلب» خوانده و به سرمایه‌گذاران هشدار داده از بازار بی‌ثبات کریپتو دوری کنند. 

بااین‌حال ترامپ در همان مصاحبه به این موضوع اشاره کرد که ممکن است دیمون تغییر کرده باشد. او به جلسه اخیر در ژوئن اشاره کرد که در آن با وی، مدیران ارشد و قانونگذاران جمهوریخواه ملاقات کرد و ترامپ «احترام زیادی» به او نشان داد. این اولین‌باری نیست که نام دیمون در ارتباط با یک نقش بلندپایه دولتی مطرح می‌شود. در سال ۲۰۱۶، در اولین دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، به دیمون پیشنهاد شد در وزارت خزانه‌داری مشغول شود، اما وی درنهایت آن را رد کرد. 

به‌سرعت به دسامبر ۲۰۲۳ رسیدیم و زمزمه‌های ریاست دیمون بر وزارت خزانه‌داری براساس منابع نزدیک به ستاد انتخاباتی ترامپ دوباره به گوش رسید، بیایید عمیق‌تر بدانیم که دیمون کیست؛ اظهارات گذشته او در مورد ارز‌های دیجیتال و انتصاب احتمالی‌اش چه معنایی برای آینده بیت‌کوین و بازار گسترده‌تر کریپتو دارد؟ با جیمی دیمون آشنا شوید. 

او نام بزرگی در دنیای بانکداری است که به‌دلیل رویکرد بی پروا و رهبری قوی خود شناخته شده است. دیمون متولد ۱۹۵۶ از دانشگاه تافتز در رشته روانشناسی و اقتصاد فارغ‌التحصیل شد و مدرک ام‌بی‌ای را از مدرسه بازرگانی هاروارد دریافت کرد. حرفه دیمون در آمریکن‌اکسپرس آغاز شد- جایی که او زیرنظر سندی ویل کار می‌کرد- سپس به‌دنبال ویل به کامرشیال‌کردیت و بعدا به سیتی‌گروپ نقل مکان کرد، جایی که نقش مهمی در ساخت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی در جهان داشت. 

در سال ۲۰۰۴، او به بانک وان پیوست که بعدا توسط بانک بزرگ‌تر جی پی مورگان خریداری شد. در سال ۲۰۰۶، دیمون مدیرعامل جی پی مورگان چیس شد. این امر باعث شد این بانک به یکی از تاثیرگذارترین بانک‌های جهان تبدیل شود. دیمون به‌خاطر اظهارات صریح و گاه بحث‌برانگیزش معروف است. در سال ۲۰۱۲، او زیان عمده معاملات را کم‌اهمیت جلوه داد و آن را «طوفان در قوری» نامید که با واکنش شدید روبه‌رو شد. او منتقد سرسخت تنظیم‌کننده‌های قوانین در بازار است و اغلب بر سر قوانین مالی با آنها دعوا کرده، همچنین یکی از سرسخت‌ترین منتقدان کریپتو است و اظهارات شدیدی را درطول سال‌ها علیه این صنعت بر زبان آورده است. او بیت‌کوین را یک «تقلب» نامیده و به سرمایه‌گذاران درباره آن هشدار داده و سقوط نهایی آن را پیش‌بینی کرده است. 

با وجود این، دیمون شایعاتی مبنی‌بر اینکه دیدگاهش را ملایم‌تر می‌کند، به‌خصوص با توجه به اینکه ترامپ او را برای وزارت خزانه‌داری درنظر می‌گیرد، منتشر شده است. 

دیمون و کریپتو: یک رابطه پیچیده

دیمون هرگز از ابراز انزجار خود نسبت به بیت‌کوین و کریپتو اظهار خجالت نکرده است. جدیدترین و قابل‌توجه‌ترین انتقاد او در آوریل ۲۰۲۴ طی مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ صورت گرفت، جایی که وی بیت‌کوین را تقلب و «طرح پانزی» نامید. او اظهار داشت: «کریپتو، اگر منظور شما رمزارز‌هایی مانند بیت‌کوین است، من همیشه گفته‌ام که یک تقلب است. اگر فکر می‌کنند ارز وجود دارد، دیگر امیدی به آن نیست. این یک طرح پانزی است؛ طرح پانزی غیرمتمرکز عمومی.»

موضع منفی دایمون در مورد ارز‌های دیجیتال تنها چندماه قبل، در دسامبر ۲۰۲۳، طی جلسه استماع سنا تکرار شد. زمانی که سناتور ماساچوست الیزابت وارن از او سوال کرد و دیمون کوتاه نیامد. او اعلام کرد: «من همیشه عمیقا با کریپتو، بیت‌کوین و... مخالف بوده‌ام.» در ادامه استدلال می‌کند کریپتو در درجه اول به مجرمان، قاچاقچیان مواد مخدر، پولشویی‌ها و کسانی که از مالیات اجتناب می‌کنند خدمت می‌کند. دیمون حتی تا آنجا پیش‌رفت که گفت: «اگر من دولت بودم، آن را تعطیل می‌کردم.»

این موضع برای دیمون جدید نیست. او حداقل از سال ۲۰۱۴ در مورد دیدگاه‌های منفی خود در مورد بیت‌کوین و سایر رمزارز‌ها سخن گفته است. وی در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌بی‌سی در سال ۲۰۱۴ از بیت‌کوین به‌عنوان یک «ذخیره وحشتناک بی ارزش» انتقاد و استدلال کرد که می‌تواند به‌راحتی تکرار شود و مشروعیت دولت را ندارد. 

او گفت: «این یک ذخیره وحشتناک ارزش است و می‌توان آن را بار‌ها و بار‌ها تکرار کرد. جایگاه یک دولت را ندارد.»

یکی دیگر از انتقادات بدنام او در سپتامبر ۲۰۱۷ بود که بیت‌کوین را یک «تقلب» نامید. 

دیمون با اشاره به هر معامله‌گر جی پی مورگانی که به معامله بیت‌کوین دست پیدا کرده بود، گفت: «در یک ثانیه آنها را اخراج می‌کنم.» او این تصمیم را این‌گونه توجیه کرد: «به دو دلیل این برخلاف قوانین ماست و آنها احمق هستند و هر دو خطرناک هستند.» جالب اینجاست درحالی‌که دیمون از مخالفان سرسخت بیت‌کوین بوده است، فناوری پشت آن را قبول دارد؛ بلاک‌چین! در اکتبر ۲۰۱۷، درست چند روز قبل از اینکه جی پی مورگان طرح بلاک‌چین خود را برای پرداخت‌های بین بانکی راه‌اندازی کرد، دیمون به پتانسیل فناوری بلاک‌چین اذعان کرد. 

«بلاک‌چین یک فناوری خوب است. ما درواقع از آن استفاده می‌کنیم. در موارد مختلف بسیار مفید خواهد بود. خداوند بلاک‌چین را برکت دهد.» وی علی‌رغم سخنان تندش در مورد ارز‌های دیجیتال اعتراف کرد: «من کمتر به بیت‌کوین اهمیت می‌دادم. نمی‌دانم چرا در این مورد چیزی گفتم.» بنابراین نقش بالقوه دیمون به‌عنوان وزیر خزانه‌داری برای بازار ارز‌های دیجیتال چه معنایی دارد و آیا دیدگاه‌های او ممکن است بر سیاست مالی ایالات‌متحده تاثیر بگذارد؟

در آینده چه خواهد شد؟

اگر ترامپ به قدرت بازگردد و دیمون را به‌عنوان وزیر خزانه‌داری منصوب کند، آینده ارز‌های دیجیتال در ایالات‌متحده ممکن است با تغییرات قابل‌توجهی روبه‌رو شود. سابقه دیمون به‌عنوان یک بانکدار قابل‌توجه است. تحت رهبری او، جی پی مورگان چیس نه‌تن‌ها از بحران مالی ۲۰۰۸ جان سالم به‌در برد، بلکه قدرتمندتر ظاهر شد. موضع قاطع او در مورد انطباق با مقررات و ثبات مالی، او را به چهره‌ای قابل‌احترام در امور مالی سنتی تبدیل کرده است. بااین‌حال همین طرز فکر می‌تواند برای صنعت کریپتو دردسر ایجاد کند. اظهارات گذشته وی با برچسب زدن بیت‌کوین به‌عنوان تقلب و طرح پانزی نشان می‌دهد که او می‌تواند قوانین و نظارت‌های سختگیرانه‌تری را اعمال کند و به‌طور بالقوه این آزادی را محدود کند که کریپتو در حال حاضر از آن برخوردار است. 

جالب اینجاست که این امر می‌تواند در داخل دولت ترامپ درگیری ایجاد کند. ترامپ اخیرا خود را به‌عنوان حامی طرفدار رمزارز‌ها معرفی کرده و هدفش جذب تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران جوان کریپتو است. 

هرچه باشد، سیاست یک بازی طولانی و استراتژیک است که در آن افکار، اعمال و باور‌ها می‌توانند در یک چشم به هم زدن تغییر کنند، با انگیزه‌های نهفته‌ای که اغلب ناشی از سود است. 

با داغ شدن تب انتخابات، احتمالا در روز‌های آینده شاهد مطالب مشابه بیشتری خواهیم بود و رمزارز همچنان موضوع مهم بحث خواهد بود.

منبع: فرهیختگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار