۱۵ گروه از نقاط مختلف کشور در سومین سوگواره ملی آیین ها، نوا‌ها و آوا‌های شیراز با سبک خود بر روی صحنه به عزاداری پرداختند.

کریمی دبیر سوگواره سومین سوگواره ملی آیین ها، نوا‌ها و آوا‌های شیراز گفت: این سوگواره با هدف احیا و تقویت سنت‌های قدیمی عزاداری نقاط مختلف کشور برای سومین سال که به صورت ملی در شیراز برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه ۵۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد، افزود: داوران سوگواره ۱۵ اثر را برای اجرا انتخاب کردند و در مدت دو شب در تالار حافظ به عزاداری خواهند پرداخت.

کریمی ادامه داد: امسال گروهی نیز از کشور افغانستان حضور داشت و در شب اول سنت عزاداری کشور خود را به نمایش گذاشتند.

دبیر سوگواره ملی آیین ها، نوا‌ها و آوا‌های شیراز به حضور دو گروه از فارس اشاره کرد و گفت: امسال در سوگواره دو گروه از فارس شامل گروه ارکستر سمفونیک فارس و دشتی خوانی شیرازی است که در شب دوم سوگواره اجرا خواهند داشت.

سوگواره آوا‌ها و نوا‌های عاشورایی که در سومین دوره بگونه بین المللی برگزار شده است، توسط موسسه مکتب هنر‌های آیینی شیراز با حمایت و پشتیبانی مجموعه‌های مختلف فرهنگی شهر، با حضور و اجرای اقوام گوناگون از سراسرکشور، به میزبانی تالار حافظ و استقبال بیش از انتظار مردم شریف و محبان حضرت حسین (ع) و مسئولان استان، برگزار شد.

این سوگواره هنری در شب اول اجرا با حضور مالک سراج (هنرمند خوزستانی)، ابراهیم خشیج (دشتی خوانی‌شیراز)، سیدمسافر (مدافع‌افغانستان)، استاد محمدرضا اسحاقی (خواننده آواز‌های سریال پایتخت) و صد‌ها نفر ازهنرمندان و عزاداران آیینی کشور، در شب اول بر صحنه رفت.

برنامه یاد شده، همچنین با اجرای محسن آزادی به همراه اجرای قطعات عاشورایی توسط ارکستر سمفونیک شیراز، پنجشنبه و جمعه ۴ و ۵ مرداد ماه جاری ساعت ۲۰ درتالارحافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، بر پا می‌گردد و از مهمترین برنامه‌های ایام محرم و صفر فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است که تفاوت این دوره از سوگواره با دوره گذشته برگزاری آن به صورت بین‌المللی است.

امسال گروه‌هایی از کشور‌های مسلمان افغانستان، عراق و آذربایجان نیز با آوا‌ها و نوا‌های مرتبط با واقعه عاشورا در این رویداد شرکت دارند و این سوگواره به میزبانی شیراز با هدف احیا و تحکیم سنت‌ها و میراث عاشورایی اقوام و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آوا‌ها و نوا‌ها برگزار می‌شود که در بخش آیین‌ها شاهد نمایش سنت‌های بومی یا نمایشی، اجرای بخشی از تعزیه‌های میدانی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی بودیم.

در بخش نواها، آثار تکنوازی وتک‌خوانی، گروه‌نوازی و اجرای تک قطعه موسیقی عاشورایی شرکت دارند و در بخش آواها، میزبان چاووش‌خوان‌ها، لالایی‌های عاشورایی و مداحی آیینی و بومی خواهیم بود که این سوگواره روز‌های چهارم و پنجم مردادماه، همزمان با ۱۹ و ۲۰ محرم برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.