مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس امشب با رژه قایق ورزشکاران در رودخانه سن برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس امشب از ساعت ۲۱ به وقت تهران با رژه قایق‌های ورزشکاران کشور‌های جهان در رودخانه سن برگزار می‌شود.

این اولین بار است که بازی‌های المپیک تابستانی خارج از یک ورزشگاه و در یک فضای شهری استارت می‌خورد.

با این حال، برپایی چنین نمایش بزرگ و چشمگیری نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای است که در آن شدید‌ترین تدابیر امنیتی برای خنثی کردن هرگونه تهدید تروریستی لحاظ شده است.

مسئولان برگزار کننده این بازی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که دست کم ۵۰ هزار نیروی پلیس مسئولیت حفظ نظم و امنیت در منطقه ایل‌دو فرانس را که پاریس در آن واقع شده، برعهده خواهند داشت.

مقیاس تدابیر امنیتی در نظر گرفته شده پیش و در طول برپایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس بسیار چشم‌گیر و بزرگ گزارش شده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، علاوه بر ۵۰ هزار نیروی پلیس و شبه نظامی، حدود ۱۰ هزار سرباز و ۲۰ هزار نگهبان خصوصی نیز برای این ماموریت بسیج شده اند. منطقه امنیتی ویژه‌ای به طول شش کیلومتر برای مراسم افتتاحیه این بازی‌ها در امتداد رود سن گسترده شده است که حدود ۳۰۰ هزار تماشاگر دارای بلیت و تعداد بی‌شماری ساکن و گردشگر در ساختمان‌های اطراف را در خود جای می‌دهد.

مامور پلیس فرانسه درحال گشت‌زنی در پاریس

برای بالا بردن بیشر ضریب امنیتی و افزودن یک لایه محافظتی مکمل، منطقه پرواز ممنوعی به شعاع ۱۵۰ کیلومتری اطراف پاریس یک ساعت پیش از آغاز مراسم در ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی به اجرا در خواهد آمد.

وضع چنین دستورالعملی منجر به زمین‌گیر شدن یا تغییر مسیر تمامی پرواز‌ها در یکی از شلوغ‌ترین مراکز فرودگاهی اروپا خواهد شد.

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه در گفتگو با شبکه خبری ب‌اف‌ام در کشورش تاکید کرده است که برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک به عنوان مهم‌ترین تورنمنت ورزشی جهان، از جمله بزرگ‌ترین کار‌هایی است که یک کشور می‌تواند انجام دهد.»

وی در این خصوص بر چالش‌های تأمین امنیت چنین رویداد مهمی در شرایط کنونی با توجه به مسائل ژئوپلیتیک و تهدید‌های تروریستی موجود تأکید کرده است.

فرانسه برای حملات تروریستی که از پیش با آن مواجه شده و نیز تهدید‌هایی از این دست که کار را بسیار دشوار می‌کند، به حالت آماده باش درآمده است.

فردریک پچنار، رئیس سابق نیروی پلیس فرانسه، با تأکید بر خطرات ذاتی چنین عملیات پیچیده‌ای، خاطرنشان کرد: «امنیت صد درصدی وجود ندارد.»

مسئولان برگزار کننده خط ویژه‌ای را برای تردد اتوبوس‌های حامل ورزشکاران و جا به جایی آنها از محل اسکان تا مکان برپایی مسابقات و بالعکس، در خیابان‌های پاریس برقرار کرده‌اند.

از سوی دیگر، تک تیرانداز‌هایی قرار است در طول مسیر روی پشت بام‌های مجاور مستقر شوند تا همواره مراقب تهدید‌های احتمالی باشند.

نیروی دریایی با استفاده از قایق‌های مجهز به غواص و سونار، مسیر‌های آبی را گشت‌زنی خواهد کرد تا هرگونه خرابکاری با مواد منفجره یا تلاش احتمالی برای نفوذ به مناطق حفاظت شده را شناسایی کند.

یک نیروی امنیتی فرانسه در حال نظارت بر محدوده رود سن

تمام قایق‌های شرکت‌کننده در رژه ورزشکاران و همچنین شناور‌های پهلو گرفته در طول مسیر، تحت بازرسی دقیق سگ‌های بمب‌یاب و کارشناسان خنثی‌سازی بمب قرار خواهند گرفت.

تردد شناور‌ها روی رودخانه در هر دو جهت متوقف خواهد شد و موانع و تور‌های امنیتی نیز در صورت لزوم آماده استقرار هستند.

طرح جاه‌طلبانه رژه روی رود سن در ابتدا با مقاومت مقامات ارشد امنیتی مواجه شد؛ این طرح حتی سال ۲۰۲۲ توسط یک جرم‌شناس فرانسوی به نام آلن بائر نوعی «جنون جنایی» تلقی شد.

در ابتدا پیش‌بینی شده بود که تا یک میلیون تماشاگر در مراسم افتتاحیه و رژه ورزشکاران حضور داشته باشند، اما به دلیل افزایش خطرات و تهدید‌های ناشی از بحران‌های جهانی و تنش‌های داخلی، این تعداد کاهش یافته است.

مرکز پاریس از هفته گذشته به یک دژ مستحکلم و امنیتی تبدیل شده است؛ هر دو ساحل رودخانه سن با موانع فلزی محصور شده و تردد عابران به شدت تحت کنترل قرار گرفته است.

در راستای مقررات وضع شده، تنها ساکنان محلی با نشان دادن بارکد‌های ویژه و همچنین مهمانان هتل‌ها اجازه ورود به مناطق حفاظت شده اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه و نیز مکان‌های برگزاری مسابقات را دارند.

ارتش فرانسه بر عملیات ضد هواپیما‌های بدون سرنشین نظارت خواهد کرد و از جدیدترین فناوری جنگ الکترونیک برای مقابله با تهدیدات احتمالی از آسمان بهره خواهد برد.

پهپاد‌های تحت کنترل نیرو‌های امنیتی به همراه دوربین‌های تقویت‌شده با هوش مصنوعی، جمعیت را برای رصد فعالیت‌های مشکوک زیر نظر خواهند گرفت.

با وجود تدابیر گسترده امنیتی در پاریس اپراتور دولتی راه آهن فرانسه SNCF امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد خرابکاران شبکه ریلی فرانسه را قبل از مراسم افتتاحیه المپیک هدف قرار دادند.

اپراتور دولتی راه آهن فرانسه توضیح داد: «شب گذشته، شبکه راه آهن فرانسه قربانی چندین عمل خرابکاری در خطوط سریع السیر اقیانوس اطلس شمالی و شرقی شد. آتش سوزی‌ها عمداً برای آسیب رساندن به تاسیسات ما برنامه ریزی شد.»

اپراتور راه آهن فرانسه همچنین اعلام کرد که در حال حاضر، ترافیک سفر در خطوط آسیب دیده کاملا مختل است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار