وزیر ورزش و جوانان گفت: کار‌های قانونی و اداری ساخت ورزشگاه جدید تهران انجام شده است.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در بازدید از اتاق کمک داور ویدیویی (VAR) گفت: مسئله ورود VAR یک سال پیش مطرح شد و کمتر کسی باور می‌کرد چنین اتفاقی بیفتد. چند بازی محدود با این سیستم برگزار شد و دولت هم برای انجام کار مصمم بود. مبلغی برای این کار کنار گذاشته شد و حالا تعدادی دستگاه VAR در حال ورود به کشور است که به توسعه فوتبال کمک می‌کند.

او با بیان اینکه نمی‌توان از کمک داور ویدیویی بی‌بهره بود، تصریح کرد: باید به‌صورت همزمان به ورود دستگاه‌های VAR و ایجاد زیرساخت‌ها توجه شود. ۵۰ یا ۶۰ نفر برای استفاده از این سیستم‌ها تربیت شده‌اند و فدراسیون فوتبال، مکان ثابتی برای آموزش ایجاد کرده که جای تقدیر دارد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به نقش نهادهای ورزشی کشور در ورود سیستم کمک داور ویدیویی اظهار داشت: گفته می‌شود وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، وظیفه‌ای در آوردن سیستم VAR به ایران ندارند که حرف درستی است و این کار بر عهده باشگاه‌هاست. با این حال اکثر ورزشگاه‌ها متعلق به باشگاه‌ها نیستند و ما باید شرایط تحریمی را هم در نظر بگیریم.

هاشمی با بیان اینکه باشگاه‌ها امکان وارد کردن سیستم VAR را ندارند، خاطرنشان کرد: شاید باشگاه‌ها مشکل مالی در این مسئله نداشته باشند، اما فرآیند پیچیده پشت صحنه وارد کردن VAR متفاوت است و به همین خاطر بود که دولت و فدراسیون فوتبال متولی کار شدند.

وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از VAR اهمیت زیادی دارد، گفت: مربیان و بازیکنان باید درباره صحنه‌هایی که کمک داور ویدیویی در آنها استفاده می‌شود، مطلع شوند. گاهی اعتراض‌هایی انجام می‌شود که VAR نمی‌تواند ورود کند و اعتراض مربیان و بازیکنان به سکوها کشیده می‌شود. مثلاً خیلی خوب است که درباره صحنه مشکوک به پنالتی دیدار اسپانیا - آلمان در یورو 2024 توضیح داده شود.

وزیر ورزش و جوانان، جلوگیری از التهاب سکوها را یکی از اهداف ورود VAR دانست و عنوان کرد: اگر قرار است این سیستم را بیاوریم و سروصدای گذشته هم وجود داشته باشد، پس VAR هم مشکلی را حل نمی‌کند. مسئولان باشگاه‌ها و مربیان باید توجیه باشند و آموزش ببینند. در هر دوره لیگ برتر نسبت به دوره گذشته، به استانداردها نزدیک می‌شویم و حق مردم ما بیشتر از این‌هاست.

هاشمی درباره وضعیت استادیوم آزادی گفت: برطرف کردن مشکلات ورزشگاه آزادی نیازمند تأمین اعتبار مالی بود. در بودجه سال ۱۴۰۳ مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ورزشگاه آزادی در نظر گرفته شد که رقم کمی نیست. قوی‌ترین پیمانکار کشور یعنی قرارگاه خاتم‌الانبیاء متولی کار شد و قبل از عقد قرارداد شروع به کار کرد. گروهی حدوداً ۵۰۰ نفره زیر گرمای شدید مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی برای برگزاری یک لیگ حرفه‌ای با رئیس فدراسیون فوتبال داشته، خاطرنشان کرد: امتداد کار ما، موفقیت نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی است. خروج باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از مالکیت مشترک، آرزوی فوتبال ما بود که محقق شد و به این مسئله کمک می‌کند. در ورزشگاه آزادی هم به‌صورت تمام‌وقت کار می‌کنند و کاری سنگین و مسئولیت‌آور در حال انجام است.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به در نظر گرفتن ایمنی ورزشگاه‌ها یادآور شد: باید به کار سرعت بدهیم، اما ایمنی هم لازمه کار است. نباید ایمنی ورزشگاه را فدای زمان کنیم. دولت هم کمک می‌کند تا ورزشگاه خوبی داشته باشیم. کارهای اداری و قانونی ورزشگاه بزرگ تهران هم انجام شده و ان‌شاءالله در دولت جدید استمرار داشته باشد. این استادیوم می‌تواند سرانه ملی ورزش تهران را دوبرابر کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.