یک منتقد گفت: برنامه تلویزیونی می‌تواند در ۲سالگی‌اش یا دومین فصلش، قوام پیدا کند و پخته شود.

ابوالفضل امیدوار منتقد و کارشناس رسانه درباره برنامه از سرگذشت گفت: بعید است به گوش‌تان خورده باشد که افراد به بچه‌ای ۲ساله، بگویند بچه پخته‌ای شده، اما یک برنامه تلویزیونی می‌تواند در ۲سالگی‌اش یا دومین فصلش، قوام پیدا کند و پخته شود. "از سر گذشت"، ویژه‌برنامه محرمی شبکه نسیم، در فصل دومش، مصداق این قوام‌یافتگی است. مدیران شبکه نسیم، به ترکیب برنده دست نزده‌اند و ساخت فصل دوم را به همان تیم فصل اول سپرده‌اند و البته نتیجه هم گرفته‌اند؛ نتیجه اینکه برنامه‌ای که در فصل اول، جای خود را بازکرده و توسط طیف کثیری از بینندگان، شناخته شده بود، حالا و در فصل دومش، بالغانه‌تر رفتار می‌کند و به یک ثبات و پایداری قابل دفاع رسیده است.


موفقیت یک برنامه، حاصل یک مثلث یا مربع نیست؛ اینکه بگوییم این ۴عامل یا این ۵عامل، موفقیت یک برنامه را تضمین می‌کند، راه به خطا برده‌ایم. موفقیت یک برنامه تلویزیونی، حاصل جمع بیشمار عامل است که می‌شود تعدادی از آنها را اینگونه برشمرد: فرم و محتوای جذاب، دکور چشم‌نواز، مجری مسلط، تصاویری خوش‌رنگ‌و‌آب، صدابرداری تمیز، حرکات دوربین حرفه‌ای، تدوین دقیق، تیتراژ شنیدنی، کارگردانی تلویزیونی بی‌نقص، مهمانان مشهور، مهمانان گمنام، اما خوش‌صحبت، تبلیغات هوشمند، ساعت پخش مناسب و...


حالا، اما یک سوال: اگر این مواردی که برشمردیم و حتی آنها که ذکر نشد، اما قطعا وجود دارند، همگی در کمال مطلق باشند و یک برنامه، همه این شاخصه‌ها را به مطلوب‌ترین شکل داشته باشد، موفق می‌شود و بینندگان زیادی خواهد داشت؟ حتما و قطعا خیر! شما مشهورترین مهمان را در باشکوه‌ترین دکور بنشانید، بهترین موسیقی زیرمتن را هم بگذارید و خلاصه همه کار‌های لازم برای مواردی که گفته آمد را در بالاترین و بهترین سطح مهیا کنید، اما اگر مجری و مهمان، حرف به‌دردبخور نداشته باشند و نزنند، با سر به ته دره می‌روید و برنامه شکست می‌خورد. "از سر گذشت"، در کنار مواردی که برای موفقیت ذکر شد و تقریبا در تمام آنها نمره قبولی بالا می‌گیرد را دارد، حالا حرف شنیدنی و قصه تاثیرگذار و محتوای فکری ارزشمند و لازم برای درگرفتن گفتگو‌هایی جذاب را هم دارد و خصوصا نسبت به فصل اول، در فصل دوم روایت‌ها، سوژه‌ها، قصه‌ها، سوال‌ها و خلاصه آنچه مجری و مهمان می‌گویند را هم به نحو احسن دارد. یعنی یک پازل کامل از ده‌ها تکه پازل موفق. برای همین است که توانسته غیر از بینندگان هوادارش، در فصل دوم بینندگان زیادتری پیدا کند و نه‌تن‌ها عاشقان اباعبدالله و فرهنگ محرم و عاشورا را راضی کند، که جمع زیادی از مخاطبان با نگرش فکری متفاوت را هم پای تلویزیون بنشاند. بنشاند تا قصه‌هایی دراماتیک و ناب بشنوند، خاطراتی بکر گوش کنند، جملاتی خاص و باورمندانه از مهمانان دریافت کنند، محتوایی عمیق تحویل بگیرند و بدون تکلف و تصنع و اجبار، ارادت خالص ببینند نسبت به سیدالشهدا. 

در "از سر گذشت"، پیشرفت فکرشده در فرم، گره خورده با پیشرفت چشمگیر در محتوا و این فرمول، یعنی موفقیت قطعی یک برنامه تلویزیونی. نظرات مخاطبان و بینندگان، توجه رسانه‌ها، بازنشر بریده‌هایی از برنامه توسط کاربران در فضای مجازی و کامنت‌های آنان، صحه می‌گذارد بر این گزاره که با برنامه‌ای قابل توجه، محبوب و پربیننده طرف هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار