رئیس سندیکای کنسرو گفت: بنابر آمار سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسروماهی در کشور تولید می‌شود.

مسعود بختیاری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به اینکه میزان صید داخل پاسخگوی نیاز واحدهای تولیدی نیست، از این رو واحدهای تولیدی ناگریز به تامین از طریق واردات هستند.

به گفته او، از اواسط خرداد تا اوایل آبان ماهی صید داخل نداریم و اوج نیاز به واردات در این زمان است، اما در ابتدای سال بدلیل سیستمی شدن با مشکلات و وقفه در کار روبرو شدیم که با همراهی وزارت جهاد و سازمان شیلات تا حد زیادی مسائل در خصوص واردات تون ماهیان مرتفع شد.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو افزود: تامین ماهی تن مهم‌ترین ماده اولیه صنعت کنسرو است که با اتمام فصل صید داخل، کمبود آن باید از طریق واردات تامین شود.

بختیاری ادامه داد: تعدادی از واحدها در روند ثبت سفارش با مشکلاتی روبرو بودند که از وزارت جهاد تقاضا داریم برای واحدهایی که اسناد معتبر دارند، ماهی را وارد کشور کنند. بنابر جلسه اخیر معاونت توسعه بازرگانی قول دادند به میزان ۸ هزارتن ثبت سفارش باز و مشکل این واحدها مرتفع شود.

قیمت کنسرو ماهی از سال گذشته تغییری نداشته است

رئیس سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه قیمت کنسرو ماهی از سال گذشته تاکنون برای مصرف کننده تغییری نداشته است، افزود: علی رغم افزایش هزینه های سربار، حقوق و دستمزد و حمل و نقل، قیمت قوطی و درب کنسرو ماهی، اما قیمت برای مصرف کننده تغییری نداشته است که با همراهی سازمان شیلات در بازه زمانی کوتاه مدت تا پایان شهریور افزایش نخواهیم داشت و بعد از آن بسته به شرایط سیاست های دولت و فضای کلان اقتصادی دارد چراکه تولیدکنندگان بواسطه اثرگذاری بر میزان مصرف تمایلی به افزایش قیمت ندارند.

بختیاری از ثبات قیمت ماهی تن در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر قوطی کنسرو ۸۷ هزار و ۵۰۰ است که در صورت واردات مناسب تون ماهی، برنامه ای برای تغییر قیمت نداریم.

او ادامه داد: بنابر آمار در سنوات گذشته بیش از ۲۳ هزارتن ماهی تون وارد کشور می شد، درحالیکه طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سالانه ۱۰ هزارتن وارد شد که علت تعادل قیمت ماهی تون ناشی از همراهی دستگاه های متولی وزارت جهاد، بانک مرکزی و سازمان شیلات است.

صادرات کنسرو ماهی ۴۵ درصد کاهش یافت

رئیس سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو در کشور تولید می شود، گفت: بنابر آمار تا ۲ سال گذشته صادرات کنسرو ماهی از شرایط مساعد برخوردار بود، اما بدلیل افزایش قیمت ماهی کنسرو در داخل، توان صادرات کاهش یافت نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۴۵ درصد صادرات کاهش یافت که انتظار می رود با تسهیل گری رفع موانع، صادرات افزایش یابد.

این مقام مسئول صنعت کنسرو با بیان اینکه هیچ ماده نگهدارنده ای در کنسرو ماهی استفاده نمی شود، گفت:  با بهره گیری از ۲ تکنیک بسته بندی در ظروف غیر قابل نفوذ و اعمال فرآیند حرارتی، ماندگاری کنسرو را تا ۲ سال افزایش می دهیم که براین اساس نیازی به افزودنی نداریم، براین اساس تمامی محصولات کنسرو که فرآیند حرارتی استریلیزاسیون اعمال شود، نیازی به افزودن ماده نگهدارنده نیست.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار