روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت، به اطلاعاتی دست یافته که مشارکت امارات در جنگ داخلی سودان را تایید می‌کند.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت، به اطلاعاتی دست یافته که مشارکت امارات در جنگ داخلی سودان در کنار نیرو‌های واکنش سریع علیه نیرو‌های دولتی را تایید می‌کند. این روزنامه انگلیسی گفت، اطلاعات وارده حاکی از یافتن پاسپورت‌های اماراتی در داخل لاشه هواپیمای متعلق به نیرو‌های واکنش سریع در سودان است.

سند ۴۱ برگی ارسال شده به شورای امنیت نشان می‌دهد پاسپورت‌هایی که در میادین درگیری سودان یافت شده مؤید این است که امارات نیرو‌های مخفی را به این سرزمین برای شرکت در جنگ داخلی ویرانگر سودان اعزام می‌کند.

گاردین نوشت: پاسپورت‌ها در «ام درمان»، شهر واقع در کرانه رود نیل و مشرف به خارطوم، پایتخت سودان کشف شده است؛ منطقه تحت کنترل نیرو‌های واکنش سریع که ارتش سودان به تازگی آن را پس گرفته است.

این اسناد دربرگیرنده تصاویری از صفحات چهار پاسپورت است که به نظر می‌رسد متعلق به شهروندانی از کشور امارات است که دو تن از آنها متولد دبی و یک تن شهر العین و دیگری عجمان، پنجمین شهر بزرگ امارات است. میانگین سنی این افراد ما بین ۲۹ و ۴۹ سال است.

یک منبع مطلع از فرایند کشف اسناد گفت: پاسپورت‌ها از لاشه خودروی یافت شده در ام درمان در ماه فوریه خارج شد. این منبع که خواست نامش فاش نشود ادامه داد: ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این پاسپورت‌ها متعلق به افسران مخابرات امارات است.

امارات پیش از این همه اتهامات مبنی بر ارائه سلاح به نیرو‌های واکنش سریع سودان را رد کرده بود. با این وجود، کشف اسنادی مبنی بر اینکه امارات افرادی را برای کمک به درگیری‌ها در سودان مستقر کرده می‌تواند موجب افزایش تنش و پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی جنگ داخلی شود که از ۱۵ ماه قبل میان نیرو‌های واکنش سریع و ارتش سودان ادامه دارد.

برخی کارشناسان معتقدند اگر مداخله امارات نبود قطعا درگیری که به بدترین بحران بشردوستانه در جهان منتهی شده تاکنون پایان یافته بود.

این سند که ماه گذشته میلادی به شورای امنیت ارسال شد، حاکی از آن است که امارات نیرو‌های واکنش سریع را به پهپاد‌های اصلاح شده برای پرتاب بمب‌های حرارتی بحث‌برانگیز مجهز کرده است این بمب‌ها ویرانگرتر از بمب‌های سنتی در ابعاد مشابه است که فراخوان‌هایی برای ممنوعیت استفاده از آن صادر شده است.

با این وجود ناظران تحریم‌ها در سازمان ملل ادعا‌ها مبنی بر حمایت نظامی امارات از نیرو‌های واکنش سریع را موثق دانستند.

به نوشته روزنامه گاردین، این سند همچنین حاوی جزئیات تجهیزات نظامی است که از میادین درگیری در سومین کشور بزرگ آفریقا بازگردانده شده است و گفته می‌شود که اطلاعات کافی برای ارتباط آنها با امارات وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار