رئیس مرکز بهداشت سراوان با تایید اخبار منعکس شده درباره افزایش شیوع بیماری گال در سراوان، گفت: میزان سرایت بیماری گال به سرعت اتفاق می‌افتد بنابراین مردم با مشاهده نشانه‌های آن باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

چند روز پیش بود که ویدئویی در شبکه‌های مجازی تحت عنوان «شیوع بیماری تهدید کننده حیات در روستا‌های زنگیان و دزک» در فضای مجازی منتشر شد از این رو تیمی متشکل از متخصصان و پزشکان و کادر بهداشت شبکه بهداشت و درمان سراوان در این روستا‌ها حاضر شدند تا از نزدیک موضوع را به صورت تخصصی بررسی کنند.

بیماری گال یا جرب (Scabies Disease) یک بیماری پوستی مسری همراه با خارش شدید است، که این خارش، جوش‌های ریز قرمز رنگی را در پوست ایجاد می‌کند. این بیماری از هجوم یک انگل به نام انگل گال به بدن ایجاد می‌شود. بیشتر علائم بیماری گال به دلیل پاسخ ایمنی بدن ما به این کرم، بزاق کرم، تخم و مدفوع کرم گال است. متوسط تعداد انگل گال در یک فرد مبتلا به این بیماری ۱۲ تا است. در حالی‌که در مناطق محروم کودکان مبتلا بیش از ۱۰۰ کرم دارند.

به عنوان یکی از نشانه‌ها و علائم بیماری گال می‌توان به خارش پوست، بویژه در شب‌ها اشاره کرد در واقع خارش شایع‌ترین علامت این بیماری است. خارش می‌تواند آنقدر شدید باشد که فرد را در تمام شب بیدار نگه دارد.

خارش شدید و بی‌امان یک علامت غالب از بیماری پوستی گال است. عامل گال می‌تواند در همه سنین با همه نوع درآمد و سطح اجتماعی تاثیر بگذارد. حتی افرادی که خود را بسیار تمیز نگه می‌دارند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، خارش پوست و خاراندن شدید آن می‌تواند به زخم و جراحت پوست منجر شود، عفونت عارضه شایع این زخم‌های پوستی است.

جوش‌ها، دانه‌ها و راش‌های پوستی نیز از دیگر علائم بوده به طوریکه بسیاری از بیماران، راش‌های پوستی را نشان می‌دهند. این جوش‌ها معمولا خط‌ها و راه‌هایی را روی پوست فرد ایجاد می‌کند که ممکن است به شکل کهیر، گزیدگی‌های کوچک، گره‌های زیر پوستی، سفت و یا کورک باشند.

رعایت نکات بهداشت فردی سبب کاهش ابتلا می‌شود برخی افراد فلسی شدن پوست، پوسته شدن و وضعیتی مشابه اگزما را دارند. براساس گزارش‌ها، آلودگی گال بسیار معمول و در سراسر جهان رخ می‌دهد و برآورد شده در سراسر جهان، حدود ۳۰۰ میلیون مورد وجود داشته باشد.

مکان‌هایی که انگل گال بیشتر وارد می‌شود در فضا‌های بین انگشتان دست، مچ دست، آرنج، زیر بغل، خط کمربند و پا است، این بیماری پوستی در سالمندان بیشتر در پشت آنها رخ می‌دهد، اما در نوزادان و کودکان کوچک، دانه‌ها معمولا در کف دست‌ها و پا‌ها قرار دارد.

برای درمان این بیماری بهتر است تمامی لباس‌ها بویژه لباس‌های زیر، حوله‌ها و لوازم خواب که استفاده شده باید قبل از درمان با استفاده از آب گرم و صابون شسته شود و با حرارت زیاد خشک و از تماس نزدیک با بیماران مبتلا به گال خودداری شود.

بیماری گال قابل درمان است

رئیس مرکز بهداشت سراوان  اظهار کرد: در پی انتشار خبر سرایت بیماری گال، تیم پدافند غیرعامل شبکه سراوان به محل اعلام شده اعزام که پس از انجام بررسی محیط و ساکنان، ابتلاء بیماری "گال" برای مبتلایان گذاشته شد.

دکتر علی اصغر عربشاهی ادامه داد: آموزش های لازم، به ساکنان جهت رعایت بهداشت فردی ارائه شد.

وی با بیان اینکه بیماری گال یک بیماری انگلی است تصریح کرد: انگل زیر پوست انسان تخم ریزی کرده و خارش شدید ایجاد می‌کند. گال در تمام دنیا بویژه در نواحی گرم و مرطوب شایع است.

رئیس مرکز بهداشت سراوان عنوان کرد: راه اصلی انتقال این بیماری، تماس فیزیکی و پوست به پوست طولانی مدت (حداقل برای ۱۵ دقیقه) با افراد آلوده بوده و گاهی از طریق استفاده از وسایل و البسه مشترک مانند لباس، حوله، ملحفه و پتو منتقل می‌شود.

به گفته وی بیماری گال خطرناک نیست و قابل درمان است و نیازی به سمپاشی منازل نیست، باتوجه به اینکه ابتلا به بیماری گال به طور مستقیم به عدم رعایت بهداشت فردی و گروهی مربوط می‌شود لازم است بهداشت فردی و محیطی رعایت و از تماس با افراد آلوده خودداری و از وسایل خواب و البسه دیگران نباید استفاده شود.

عربشاهی گفت: این بیماری می تواند تمام گروه های سنی را درگیر کند؛ اگر یک نفر در خانواده به این بیماری مبتلا شود بقیه افراد خانواده نیز به سرعت مبتلا می شوند بنابراین حتما لازم است که فورا نسبت به درمان بیماری اقدام شود تا سرایت نکند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.