بررسی آخرین وضعیت سد‌های استان و میزان ذخیره آب در این سد‌ها به ویژه «کوثر» و «شاه قاسم» به عنوان دو سد مهم و بزرگ استان نشان می‌دهد که حال سد‌های استان در این شرایط و تابستان داغ خوب است.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ۱۰ درصد روان آب‌های کشور معادل (هشت و نیم میلیارد متر مکعب) ظرفیت ویژه‌ای در راستای مهار و استفاده از این منبع خدادادی برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی دارد.

این حجم بارش بیشتر در چهار ماه سال اتفاق می‌افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، آمار بارندگی در سال آبی جاری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۳۶ میلیمتر بوده که این آمار در سال گذشته ۷۸۲ میلیمتر و در درازمدت ۶۵۲ میلیمتر می‌باشد که کاهش ۶ درصدی نسبت به میانگین سال گذشته و افزایش ۱۳ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت را نشان می‌دهد.

نکته مهم این است که ۱۰ درصد بارش‌ها را این استان دارد، اما این بارش‌ها در چهار ماهی اتفاق می‌افتد که نیاز زیادی نداریم، بنابراین سد‌های استان، می‌تواند در زمینه مهار آب و استفاده در زمان مناسب کمک شایانی برای رفع تنش آبی و تامین آب صنعت و کشاورزی کمک شایانی کند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هیچ زیرساخت حوزه آب در استان وجود نداشت، اما هم اکنون با وجود ۲ سد در حال بهره برداری کوثر و شاه قاسم، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های مجاور زیرپوشش آب آشامیدنی هستند.

آخرین وضعیت سد کوثر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم پر شدگی مخزن سد کوثر هم اینک ۵۳۵ میلیون مترمکعب و معادل ۹۸ درصد است، این مقدار در سال آبی گذشته در همین موقع، ۵۴۱.۷ میلیون مترمکعب بود.

آرش مصلح افزود: دبی ورودی در حال حاضر حدود ۱۰ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی کل سد نیز ۱۳.۵ مترمکعب بر ثانیه است که این مقدار در سال آبی گذشته به ترتیب ۱۰.۲ و۱۳.۷ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

وی تاکید کرد: حجم آب ورودی به مخزن سد در سال آبی جاری ۵۵۰ میلیون مترمکعب بوده که مقدار ۱۰۶.۸ میلیون مترمکعب برای شرب، ۵۸ میلیون مترمکعب برای کشاورزی، ۸.۴ برای صنعت بوده و ۱۸.۷ تبخیر شده و ۷۹ میلیون مترمکعب نیز برای سایر مصارف انجام گرفته است.

رهاسازی از ابتدای سال تاکنون ۱۹۳ میلیون مترمکعب بود و این مقدار در سال گذشته ۱۰۴ میلیون مترمکعب بوده است.

سد کوثر هم اینک آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

سد کوثر یک سد بتنی وزنی با حجم کل مخزن ۵۸۰ میلیون متر مکعب و حجم مفید قابل بهره‌برداری ۴۲۹ میلیون متر مکعب است.

آخرین وضعیت سد شاه قاسم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین، سد شاه قاسم که در حاشیه شهر یاسوج قرار دارد در حال حاضر چهار میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب و معادل ۴۵ درصد پرشدگی مخزن آن است که این مقدار در سال گذشته، پنج میلیون مترمکعب بود.

وی افزود: سد شاه قاسم با ظرفیت مخزن ۹ میلیون مترمکعبی و با اهداف تامین آب یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست، تزریق و تقویت آبخوان آهکی در اطراف سد، توسعه گردشگری و همچنین کنترل رواناب‌های حاصل از بارندگی‌ها به ویژه در فصول زمستان و بهار به بهره برداری رسیده است.

سد شاه قاسم یکی از سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است و در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد، این سد از نوع خاکی و سرریز آن از نوع نیلوفری است.

جنس این سد، خاکی با ارتفاع ۴۷ متر از پی و طول تاج آن ۲۲۰ متر است که ساخت آن در سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده بود.

سد خاکی شاه قاسم در سال ۷۶ به منظور آبیاری حدود هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های اطراف سد، ذخیره آب‌های فصلی و به عنوان یک مکان گردشگری و زیست گاه پرندگانی از جمله حواصیل، مرغابی احداث شد و در پایین دست آن ۸ حلقه چاه تامین آب شرب شهر یاسوج قرار دارد. روستا‌های علی آباد، چنارستان، بخشی از سرابتاوه، موردراز و چند روستای دیگر در پایین دست این سد قرار دارد.

برچسب ها: سد شاه قاسم ، سد کوثر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.