سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: دیپلماسی اولویت ما برای حل مساله هسته‌ای ایران است.

متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس جمهور ایران اعلام کرده که برای مساله هسته‌ای رویکردی بازتر خواهد داشت و مقامات دولت آمریکا نیز اعلام کردند که دیپلماسی در مورد مساله هسته‌ای ایران را ترجیح می‌دهند آیا هیچ ارتباط جدیدی با دولت جدید ایران برقرار شده است؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: درست است که ما همیشه اعلام کرده‌ایم دیپلماسی بهترین راه برای حل مساله هسته‌ای ایران است، اما ما همچنین گفته‌ایم به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

میلر در عین حال افزود: با توجه به پیشرفت‌هایی که ایران در برنامه هسته‌ای خود داشته است و با توجه به عدم همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ما از دیپلماسی دور هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در مورد دولت جدید ایران باید بگویم که رئیس جمهور ایران تصمیم گیرنده نیست بلکه رهبر عالی ایران است که تصمیمات نهایی را می‌گیرد؛ بنابراین ما انتظار تغییر چندانی در رویکرد ایران نداریم.

او در عین حال ادامه داد: دیپلماسی برای حل مساله هسته‌ای ایران همچنان در اولویت ما است، اما با توجه به اقداماتی که ایران انجام داد، اولین چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که ایران تشدید فعالیت‌های خود را متوقف و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کند.

میلر در پاسخ به سوالی درباره اقدامات احتمالی ایران و گروه‌های وابسته به آن در دوره انتقال قدرت در آمریکا گفت: من باید به صورت عمومی اعلام کنم که هر دشمن آمریکا که فکر کند آمریکا به خاطر اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا (کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴) توجه و تمرکز خود را از دست داده است، در اشتباه است. ما همچنان بر اولویت‌های خود متمرکز هستیم. رئیس جمهور آمریکا مسائل امنیت ملی را بسیار جدی می‌گیرد. وزیر امور خارجه و کل تیم امنیت ملی همچنان بر روی آنها متمرکز هستند.

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در برابر ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای سعیدجلیلی، به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران از سوی مردم انتخاب شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار