کارشناس فوتبال انتقاداتی در مورد افزایش رقم قرارداد بازیکنان در فصل نقل و انتقالات مطرح کرد.

سید مهدی سید صالحی کارشناس فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره مراسم قرعه کشی لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: به نظرم قرعه به شانس ارتباط ندارد، چون استقلال و پرسپولیس هر کدام در داخل و بیرون از خانه باید بازی کنند. تیم‌های سپاهان و ذوب آهن به همین صورت باید بازی کنند. به طور طبیعی جدول خاصی وجود ندارد که بگوییم یک تیم شرایط بهتری دارد. به هر حال در ابتدای بازی ها، تیم‌ها در شرایط بدنسازی هستند و بدن بازیکنانشان  شرایط ایده آلی ندارد. اگر  بازی‌ها  را از لحاظ سیستمی و تاکنیکی تیم‌ها نسبت به نفرات حساب کنیم، در صورتی که  بازی‌ها ساده‌تر باشد به طور طبیعی می‌تواند استارت خوبی باشد، چون همیشه در این تورنمنت‌ها بازی‌های اول خیلی مهم است. در مجموع تیمی که می‌خواهد برای قهرمانی بجنگد، دیدار اولش چه بازی در داخل و چه بازی در خارج از خانه باشد دنبال این هست که با ۳ امتیاز مسابقات را  شروع کند. بازی‌های ابتدایی سکوی پرتاب خوبی برای یکسری از تیم‌ها هست که بتوانند خودشان را بکنند و از دیگر رقبا جدا شوند.

سید صالحی درباره اینکه عملکرد کدام تیم‌ها در نقل و انتقالات خوب بوده است، گفت: به طور طبیعی اگر بخواهیم اسمی نگاه کنیم تیم‌های  بالای جدول مثل تراکتور، پرسپولیس، سپاهان و استقلال جزو تیم‌هایی بودند که پرسروصدا بودند و نفراتی را از دست دادند و نفراتی را جذب کردند. اسم‌ها جابه جا شدند و ما باید ببینیم که عملکرد این بازیکنان با توجه به سیستم و تاکنیک باشگاه‌ها چقدر می‌تواند موثر باشد.  پارسال خیلی از تیم‌ها، بازیکن جابه جا کردند، اما تاثیرگذاری نداشتند. بازیکنانی همانند ترابی، بیرانوند، اسماعیلی فر و عبدالکریم حسن  از تیم پرسپولیس جدا شدند و یکسری  بازیکن به این تیم آمدند. باید ببینیم که بازیکنانی که از پرسپولیس به تراکتور رفتند، می‌توانند تاثیرگذار باشند.  تیم‌ها براساس شرایط  و تفکرات سرمربیان  خود وارد بازار نقل و انتقالات شدند. اتفاقی که امسال به چشم می‌آمد این بود که  به نظرم سطح فوتبال ما پایین دارد می‌آید.

کارشناس فوتبال گفت: بازیکنان در قدیم چند سال باید زحمت می‌کشیدند تا اسمشان مطرح شود تا تیم‌های بزرگ این بازیکنان را به خدمت بگیرند، اما امسال شاید  بازیکنان یک سال است که در لیگ برتر بازی می‌کنند ولی می‌بینید که بمب‌های نقل و انتقالاتی بودند و صدا می‌کردند و جزو مهره‌های خوب نقل و انتقالات بودند و این نشان می‌دهد که فوتبالمان از لحاظ کیفیت دارد به افول می‌رود. درست است مبالغ زیاد شده،  اما از آن طرف سطح فوتبالمان پایین آمده است. ما بازیکنی نداریم که به آن صورت  در بازار نقل و انتقالات دنبالش باشند. تصمیمی که فدراسیون فوتبال گرفت باید رویکرد باشگاه‌ها به سمت تیم‌های پایه شان باشد. در چند سال گذشته، تیم سپاهان بازیکنانی مثل محمد قربانی، آریا یوسفی و محمد حسین نژاد از آکادمی خود آن قدر به تدریج بازی داد که به عنوان یک ستاره شدند. این نشان می‌دهد که تیم‌های ما به جای اینکه وارد بازار نقل و انتقالات شوند و بازیکنانی که یک سال در لیگ برتر فوتبال درخشیدند را با رقم‌های بالا به خدمت بگیرند به بازیکنان آکادمی خودشان روی بیاورند و سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنند و این‌ها پیشرفت کنند حداقل بتوانند رقم قرارداد‌ها را پایین بیاورند. همچنین یتوانند به جای اینکه چنین بازیکنانی را بگیرند چند بازیکن خوب خارجی وارد کشور کنند که سطح فوتبالمان بالا برود. اگر بتوانیم بازیکنان خوب خارجی به کشورمان وارد کنیم، بازیکنان ما می‌توانند از خارجی‌ها الگو برداری کنند که سطح فوتبالشان افزایش یابد و روند رو به رشدی را پیدا کنند.

او خاطر نشان کرد: تا زمانی که ما بخواهیم این مسیر را برویم فوتبالمان به قهقرا می‌رود. کاری که به نظرم باید انجام شود این است که نگاه ویژه‌ای به آکادمی‌ها داشته باشیم و دلالان در بازار نقل و انتقالات بازیکنانی را جابه جا می‌کنند که واقعا رقم قراردادشان به اندازه سطح فوتبالشان نیست و هیچ کس هم جلودار این قضیه نیست. نکته اسفناک این است که سطح فوتبالمان روز به روز پایین‌تر می‌رود.

کارشناس فوتبال درباره اینکه سقف قرارداد را چطور ارزیابی می‌کند، بیان کرد: اصلا سقف قراردادی وجود ندارد. بازیکنانی که در فصل نقل و انتقالات جابه جا شدند، اگر قراردادشان را سرانگشتی نکاه کنید از سقف قرارداد بالا می‌زند. پس بقیه بازیکنان و مربیان چه می‌شوند؟  سقف قرارداد پکیچ کلی قرارداد‌های یک تیم است که شامل فقط چند بازیکن نمی‌شود و همه بازیکنان را در برمی گیرد. به نظرم سقف قرارداد بازیچه ای برای تیم ها  شده است و مبنا و اساسی نداریم. در سال گذشته چه اتفاقی افتاد از تیم‌های سپاهان و پرسپولیس امتیاز کسر شد و امتیازات را برگرداندند و یکسری از تیم‌ها را ول کردند.   اگر  قانون  سقف قرارداد گذاشته می‌شود به هیچ وجه نباید اول فصل اجازه بدهید قرارداد بازیکن ثبت شود و وقتی قرارداد بازیکن ثبت شد یعنی اینکه سقف قرارداد را رعایت کرد. اگر می‌خواهند سقف قرارداد امسال رعایت شود باید همه تیم‌ها را به یک شکل ببینند و واقعا بیایند شفاف سازی باری مردم کنند.

سید صالحی درباره اینکه او هم در تیم‌های استقلال و پرسپولیس بازی کرده و نظرش درباره انتقال رامین رضاییان به استقلال چیست، گفت: من جزو بازیکنانی بودم که در ۴ تیم بزرگ به عنوان بازیکن تاثیرگذار شناخته شدم. شما می‌دانید زمانی بازیکنی از تیم بزرگ به تیم دیگری می‌رود فوتبالش تمام می‌شود، اما خدا عنایت کرد و در هر ۴ تیم بزرگ تاثیرگذار بودم. رامین رضاییان بازیکن پرتلاشی هست و حرفه‌ای زندگی می‌کند و عمر یک بازیکن حرفه‌ای هم کوتاه است. رضاییان از پرسپولیس به استقلال نرفته است بلکه این بازیکن از سپاهان به استقلال رفته است و طبیعتا حق انتخاب دارد و می‌تواند تصمیم بگیرد. با وجود اینکه پیشنهادات خارجی هم داشته است، اما او به استقلال رفته است. رضاییان بازیکنی هست که می‌خواهد خودش را به چالش بکشد و جزو بازیکنانی هست که سخت تلاش می‌کند تا چیز‌های جدیدی  را به دست آورد. این طبیعی است که بازیکنی که خلق و خوی جنگندگی و تجربه کردن را دارد بخواهد خودش را در تیم استقلال محک بزند و امید دارد همان عملکرد خوب در تیم‌های دیگر را بتواند در استقلال داشته باشد.

او درباره اینکه در ابتدا گفتند که سیستم کمک داور ویدیویی از اول فصل استفاده می‌شود، اما اکنون می‌گویند به هفته‌های اول نمی‌رسد، گفت: به طور طبیعی وقتی چنین حرفی را می‌زنند مطمئن باشید تا نیم فصل هم var  نخواهیم داشت. تا زمانی که این سیستم را نداشته باشیم مشکلات داوری ما حل نمی‌شود. ما به اسم تیم اول و دوم آسیا هستیم، اما اگر از لحاظ زیرساختی نگاه کنیم جزو ۱۰ تیم برتر آسیا هم نیستیم و نشان دهنده این است که تکنولوژی وارد فوتبال شده است، اما ما تا زمانی که این تکنولوژی به کشورمان نیاوریم این حواشی در فوتبال ما وجود دارد. امیدوارم مسئولان هر چه سریعتر زیرساخت هایمان را درست کنند و حتی بتوانند کمک داوران ویدیویی را بیشتر کنند تا تجربه بیشتری کسب کنند تا بتوانند در لیگمان کار کنند.

خبرنگار: مریم طایفه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار