رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: طرح حفاظت و نجات‌بخشی فضای سبز مجموعه باغ فین کاشان اجرا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: بخشی از طرح حفاظت و نجات‌بخشی فضای سبز مجموعه باغ فین، شست‌وشوی درختان کهنسال و مرتفع بوده که از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون به صورت مستمر انجام شده است.

علیرضا عبدالله‌زاده افزود: درختان کهنسال باغ فین کاشان در سه جهت تاج، پوشش و از رأس تا پایین درخت با استفاده از صابون ارگانیک پالیزین به صورت شبانه شست‌وشو داده شد.

او افزود: زدودن گرد و غبار و باز شدن روزنه‌های گیاه و انجام اعمال حیاتی همچون تنفس و فتوسنتز با کیفیت بهتر، مبارزه با آفات از طریق غیر شیمیایی و افزایش تأثیر تغذیه درختان از طریق محلول‌پاشی از مزایای اجرای عملیات شست‌وشوی درختان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان خاطرنشان کرد: وزش باد‌های فصلی و محلی که همراه با گرد و غبار است، همچنین موقعیت جغرافیایی باغ فین که در کنار آزادراه کاشان به اصفهان قرار گرفته است، موجب مسدود شدن روزنه‌های گیاه و اختلال در وضعیت سلامتی گیاه می‌شود.

عبدالله زاده اضافه کرد: بخشی از طرح حفاظت و نجات‌بخشی فضای سبز مجموعه باغ فین، شست‌وشوی درختان کهنسال و مرتفع بوده که از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون به صورت مستمر انجام شده است.

اوگفت: عملیات شست‌وشوی درختان باغ فین از سه جهت تاج، پوشش و از رأس تا پایین درخت به صورت شبانه و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه برای هر اصله درخت با استفاده از بالابر انجام می‌شود.

باغ فین که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ تاریخی دیگر با عنوان باغ ایرانی به شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.