مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: بیش از ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی در این استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شد.

حسین قدیمی نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی را از اولویت‌های شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل عنوان کرد و گفت: بر همین اساس با نصب ۲ هزار و ۵۰ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی بیش از ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی در این استان به کنتور هوشمند مجهز شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل افزود: کنتور‌های هوشمند آب و برق در راستای مدیریت دقیق‌تر منابع آب زیرزمینی، کنترل میزان برداشت، جلوگیری از اضافه برداشت، بهره‌وری بیشتر انرژی و مدیریت توامان مصرف آب و برق، بر روی چاه‌ها نصب می‌شود.
او بیان کرد: تجهیز چاه‌ها به کنتور‌های هوشمند آب و برق مهم‌ترین ابزار مدیریت صحیح منابع آب زیرزمینی و انرژی برق است که در راستای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف برق در زمان پیک بار در تابستان در استان در حال اجرا است.
قدیمی گفت: اگر کشاورزان و بهره‌برداران ۸۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین کنند، محدویت مصرف آنها در زمان‌های اوج مصرف برق (پیک بار) برداشته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل افزود: تاکنون بیش از ۲۵ هزار کنتور جدید هوشمند برق به جای کنتور‌های معمولی و قدیمی با هدف کنترل و مدیریت مصرف برق در این استان نصب شده و این روند ادامه دارد.
قدیمی از شناسایی مشترکین پرمصرف برق در استان اردبیل خبر داد و گفت: نصب کنتور هوشمند با اولویت مشترکین پرمصرف در دست اجراست و کنتور برق مشترکین پر مصرف استان در بخش‌های اداری، تجاری، و خانگی تعویض و به جای آن کنتور‌های هوشمند (فهام) نصب خواهد شد.
او اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد انرژی مشترکین صنعتی شرکت توزیع برق استان اردبیل به وسیله کنتور‌های فهام و به صورت آنلاین و از راه دور قرائت می‌شود.
قدیمی با اشاره به مزیت کنتور هوشمند برق به کنتور‌های سنتی بیان کرد: کنتور هوشمند برق، دستگاهی است که با استفاده از فناوری هوشمند میزان دقیق مصرف برق را در هر زمان اندازه می‌گیرد و از طریق شبکه‌های ارتباطی از جمله اینترنت و بلوتوث در لحظه به سامانه مرکزی می‌فرستد و حتی می‌تواند شخص را از میزان مصرف برق لحظه به لحظه محل زندگی خود آگاه کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل افزود: برخلاف اندازه‌گیری آنالوگ (سنتی) که نیاز به قرائت دستی توسط کنتورخوان‌ها دارد، اندازه‌گیری هوشمند داده‌های مصرف دقیق و به‌روزی را ارائه می‌دهد که هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کنندگان را قادر می‌کند تا مصرف انرژی را به طور موثرتری نظارت و مدیریت کنند، با وجود برخی نگرانی‌ها بابت افزایش هزینه‌ها به دنبال استفاده از این ابزار، اما در حقیقت کنتور هوشمند می‌تواند ابزار موثری برای کاهش مصرف برق باشد.
قدیمی با بیان اینکه کنتور‌های هوشمند اطلاعات دقیق‌تری را نسبت به دستگاه‌های قدیمی ارائه می‌دهند، ادامه داد: کنتور‌های هوشمند دسترسی به داده‌های مصرف برق را تسهیل می‌کنند و در نتیجه مصرف‌کنندگان می‌توانند کنترل بیشتری بر میزان استفاده از انرژی خود داشته باشند تا با تغییر عادات استفاده، هزینه‌ها را کاهش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.