معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: فعلا مورد مبتلا به بیمار‌های منتقله ناشی از نیش پشه آئدس (موارد سرپایی و بستری) در استان نداریم.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع پشه آئدس در این استان گفت: تاکنون مورد مبتلا به بیمار‌های منتقله ناشی از نیش پشه آئدس (نه سرپایی نه بستری) در این استان نداشتیم.

او افزود: تنها یک مورد مبتلا که از خارج وارد شده بود، در شهرستان املش شناسایی و سریعا ایزوله شد.
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه ولی این اطلاعات تا امروز است، تصریح کرد: پشه آئدس در همه شهرستان‌های استان شناسایی شده و تمهیدات لازم از نظر مکان بستری، سرم‌ و دارو‌های مورد نیاز در صورت درگیری جدی‌تر استان با بیماری پیش بینی شده است.

پشه آئدس به تنهایی خطری برای افراد ندارد

به گفته دکتر رضوانی، پشه آئدس به تنهایی خطری برای افراد ندارد بلکه حضور پشه آئدس در کنار فرد آلوده می‌تواند سبب انتقال بیماری شود.

او همچنین گفت: چنانچه فردی دچار گزیدگی نیش پشه و دارای علائم بیماری شد، به یکی از مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کند.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

پشه آئدس یکی از گونه‌های حشرات موجود در طبیعت است که می‌تواند بیماری‌هایی نظیر تب دنگی و زیکا را به انسان منتقل کند.

تب، سر درد، حساسیت‌های پوستی مشابه بیماری سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل بخشی از علائم ابتلاء به بیماری تب دنگی هستند؛ این بیماری با وجود اینکه تاکنون در موارد بسیار محدودی موجب مرگ فرد بیمار شده، اما با توجه به اینکه احتمال دارد در برخی افراد به گونه‌های کشنده خود تبدیل شود باید احتیاط لازم برای پیشگیری از ابتلاء به آن در نظر گرفته شود.

آخرین وضعیت شیوع پشه آئدس در گیلان

بهسازی محیط، گام اصلی مقابله با پشه آئدس

پشه آئدس در ظرف‌هایی که اندکی آب در آنها جمع شده باشد؛ مانند ظروف کنسرو رها شده در طبیعت و یا زیرگلدانی‌ها یا ظروفی که به عنوان زباله در پارک‌ها و فضای سبز رها می‌شود، تخمگذاری می‌کند بنابراین بهسازی محیط و پاکیزه سازی کوچه‌ها و خیابان‌ها از وجود زباله‌های این چنینی و همینطور ظروفی که قابلیت جمع شدن آب در آنها وجود دارد، می‌تواند اقدام بسیار مهم و تأثیرگذاری در کاهش تعداد پشه باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.