معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت شهید رئیسی مبلغ قابل توجهی به صندوق هنر تزریق شد و هنرمندان حوزه موسیقی با تصویب سند ملی موسیقی می‌توانند پیگیر حقوق خود باشند.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر به تشریح عملکرد معاونت هنری وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: دولت سیزدهم با روی کار آمدنش شاهد تعطیلی فعالیت‌های هنری بخاطر همه‌گیری کرونا و خانه‌نشینی اصحاب فرهنگ و هنر بود. در نتیجه، اقتصاد آنها به شدت لطمه خورده بود. دستور کار اول ما این بود که انجماد ناشی از کرونا را ذوب کنیم. اولین گام‌ها برداشتن موانع از سر راه‌ها از جمله برپایی اجرا‌های صحنه‌ای و موسیقی، فعال شدن سالن‌های تئاتر، گالری‌ها و ... بود. باید آیین‌نامه‌ها بازنگری می‌شد و تسهیلگری رخ می‌داد.

سالاری در پاسخ به این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران خانه‌نشینی و وضعیت معیشتی هنرمندان پس از همه‌گیری کرونا چکار کرد؟ توضیح داد: بعد از اینکه آقای اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت معیشتی هنرمندان را با شهید آیت‌الله رئیسی در میان گذاشت، ایشان مبلغ قابل توجهی را به صندوق هنر تزریق کردند، که در سه مرحله به هنرمندانی که عضو صندوق بودند، پرداختی‌ها انجام شد. از طرفی، خدمات بیمه هنرمندان و اعطای وام به آنها بیشتر شد. حتی از سوی صندوق هنر پرداخت‌های بلاعوض انجام شد و تعداد اعضایی که از بیمه تکمیلی برخوردار بودند، بیشتر شد.

وزارت فرهنگ

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مثلاً وقتی به ما خبر رسید که بعضی از اعضای صنف تئاتر از پرداخت حق بیمه عاجز هستند، تلاش کردیم حق بیمه آنها را پرداخت کنیم. یعنی این گام‌ها با وجود بودجه اندکی که در سال ۱۴۰۰ داشتیم، برداشته شد. تا جای ممکن تلاش کردیم که مجدد ارتباط نهاد‌های مختلف با هنرمندان برقرار شود، تا بتوانند سفارش کار بگیرند.

وی با بیان اینکه شعار دولت شهید رئیسی عدالت در همه حوزه‌ها بخصوص عدالت فرهنگی بود، توضیح داد: ما موظف بودیم هم برنامه‌های ارائه شده به مجلس را عملیاتی کنیم، هم اسناد بالادستی را مدنظر قرار دهیم. احیای عدالت فرهنگی هم وظیفه ما بود. ما به سمت احیای جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر بعد از حدود ۸ سال رفتیم. یکی از دلایل عدم برگزاری جشنواره‌ها هزینه‌بر بودن آن بود. به همین دلیل، کشور را به هشت منطقه تقسیم کردیم. یکی از دستاورد‌های جشنواره تئاتر منطقه‌ای احیای سالن‌هایی بود، که درشان دو سه سال بسته بود. ما توانستیم آرام آرام چراغ سالن‌ها را روشن کنیم و مجدد تئاتری‌ها را به صحنه بکشانیم.

سالاری با بیان اینکه بعضی از سالن‌های بزرگ تئاتر به دست گروه‌هایی افتاده بود، که ثابت بودند، افزود: ما تلاش کردیم این چرخه را گسترده کنیم و به گروه‌های ناشناخته ولی مستعد سالن بدهیم. وقتی هنرمندی در سالن‌های بزرگ اجرا نکرده، چطور درجه هنری به دست آورد؟ علاوه‌بر آن، بلیت سالن‌های تئاتر را ارزان‌تر کردیم، تئاتر به مناطق کم برخوردار بردیم و تئاتر‌های خیابانی را گسترش دادیم. چون تئاتر خیابانی هم رایگان است و هم مردم را با این هنر آشنا می‌کند. 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کمک شورای هنر به حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر گفت: در بعضی از حوزه‌های هنر با سرگشتگی مواجه بودیم. مثلاً در طول سال‌های پس از انقلاب هیچ سندی نداریم، که حتی از نام موسیقی استفاده کرده باشد. در هیچ قانونی از موسیقی نام نبرده است. هنرمند حوزه موسیقی و نظام جمهوری اسلامی از موسیقی ارتزاق و بهره می‌برد، اما وقتی بنا به حمایت از حوزه موسیقی است، همه کنار می‌کشند. الان اگر یک هنرمند موسیقی حقی ازش ضایع گردد، می‌داند قانونی به نام سند ملی موسیقی وجود دارد و با اتکا به آن می‌تواند پیگیر حقوق ضایع شده خود باشد.

وی افزود: اگر ما می‌خواهیم در حوزه موسیقی راهبری کنیم و به گله اصحاب فرهنگ و هنر مبنی بر اینکه چرا موسیقی ما به سمت مسیری می‌رود که فرهیختگانی نیست پاسخ دهیم، باید در حوزه تولید حضور یابیم و کار‌های فاخر تولید کنیم. ما وقتی می‌توانیم تاثیرگذار باشیم، که درحوزه تولید محور باشیم و هنرمندان به دست بالادستی‌ها نگاه کنند و مسیر را ادامه دهند. البته این سند باید عملیاتی شود.

سالاری با بیان اینکه مرحوم شهید رئیسی سند ملی موسیقی را ابلاغ کرد، افزود: بار‌ها سند ملی موسیقی نوشته شده بود، ولی کسی حاضر به ابلاغ آن نبود. علاوه‌بر سند موسیقی، سند هنر‌های نمایشی مصوب شد و الان سند هنر‌های تجسمی در دستور تصویب قرار دارد. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار