نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار پروژه و متقاضی نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که باید از سوی دولت چهاردهم اجرای آنها کامل شود.

سیاست خانه دار شدن متقاضیانی که سالیان سال چشم انتظار خانه دار شدن بودند بعد از گذشت حدود یک دهه از سوی دولت سیزدهم اجرایی شد و حالا بعد از حدود سه سال اجرا و تکمیل این پروژه ها به دولت چهاردهم رسیده است که باید این طرح اجرایی شود.

جعفر قادری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه دولت چهاردهم باید پایبند به اجرای قوانین جهش تولید مسکن در کشور باشد و بتواند این قانون را کامل اجرا کند تا بازار مسکن به آرامش و ثبات بیشتری برسد گفت: اگر دولت چهاردهم در بخش مسکن احساس می‌کند که در حوزه مسکن امکان اجرا و یا تغییر قوانین و مصوبات وجود دارد می تواند این موضوع را پیگیری و آن را ازطریق مجلس اجرایی کند اما برای بحث نهضت ملی مسکن و ساخت آن باید تمامی برنامه ها برای تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن به صورت کامل باید وجود داشته و آن را دولت اجرا کند‌.

 نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  درباره کوتاهی بانک‌ها در پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات نهضت مسکن ملی گفت: کمیسیون اقتصادی باید بررسی کند که مشکل بانک‌ها چیست.

 وقتی نرخ سود سپرده‌ها ۲۳ درصد است و نرخ سود تسهیلات ساخت در پروژه‌های نهضت مسکن ملی به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است، برای بانک‌ها صرف ندارد که بخواهند ضرر کند و تسهیلات مربوط به حوزه مسکن را پرداخت کند.

 وی با اشاره به تخصیص اراضی و ادامه یافتن این طرح از سوی دولت چهاردهم بیان کرد: دولت باید تمرکز خود را بر بحث واگذاری زمین بگذارد. این موضوع در اولویت است.

 قادری بیان کرد: دولت باید در گام اول بحث تامین زمین حل شود به مرور تورم کاهش پیدا کند. چراکه تخصیص زمین خود نقش بسیار موثری در شکستن  قیمت مسکن داشته و این امر خود می تواند بازار را به سمت ثبات هدایت کند.

وی یادآور شد: دولت درحال‌حاضر در شرایطی است که اگر بخواهد برای بانک‌ها خط اعتباری باز کند، خود آن باعث افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی و تورم می‌شود

 این نماینده مجلس در خصوص تامین نقدینگی بانک‌ها افزود:  باید سود سپرده‌ها را پایین بیاورند، شاید از این طریق بتوانند نقدینگی را به سیستم بانکی برگردانند واز این راه از محل سپرده‌های مردم تسهیلات بدهند. زیرا اگر دوباره افزایش پایه پولی و در نتیجه تورم شدیدتر داشته باشیم، مشکلات جدی تری پیش رو خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت باید پایبند به اجرای قانون جهش تولید مسکن باشد و بتواند با تامین و‌ ساخت یک میلیون واحد مسکونی زمینه را برای خانه دار شدن متقاضیان فراهم کند، گفت: دولت چهاردهم باید هرچه سریعتر سیاست های دولت سیزدهم در خصوص خانه دار شدن متقاضیان مسکن را فراهم کند .

قادری بیان کرد: حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که باید هرچه سریعتر این سیاست از سوی دولت چهاردهم به مرحله اجرایی شدن برسد. 

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار