رئیس اداره جهادکشاورزی پیرانشهر گفت: طبق پیش‌بینی‌ها بیش از ۴۵۰ هزار تن چغندر قند از اراضی کشاورزی این شهرستان طی امسال برداشت می‌شود که از این حیث رتبه نخست استان را در اختیار داریم.

عمر علیپور رئیس اداره جهادکشاورزی پیرانشهر گفت: در سال زراعی جاری حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پیرانشهر زیر کشت محصول چغندرقند رفته که این مقدار در مقایسه با پارسال ۵۰۰ هکتار در راستای اصلاح الگوی کشت کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه پیرانشهر در سطح کشور نیز دارای رتبه برتر تولید چفندرقند است، ادامه داد: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع چغندر قند شهرستان، برداشت این محصول از اوایل مهرماه آغاز می‌شود.

رئیس اداره جهادکشاورزی پیرانشهر میانگین برداشت چغندرقند در مزارع کشاورزی این شهرستان را حدود ۶۵ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان برداشت با کشت ارقام جدید، مبارزه با آفات و اصلاح الگو حدود ۵ تن در هکتار نسبت به پارسال ارتقا یافته است.

علیپور با اشاره به اینکه این شهرستان دارای یک کارخانه قند فعال است، اظهار کرد: بخشی از چغندرقند تولیدی در این شهرستان به کارخانه‌های قند شهر‌های اطراف از جمله ارومیه، خوی، نقده و مهاباد ارسال خواهد شد.

وی یادآور شد: پارسال نیز بیش از ۴۴۳ هزار تن چغندر قند در سطح ۸ هزار هکتار از مزارع پیرانشهر برداشت شده بود.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و جزو منابع پر آب منطقه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.