مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: ۴۶ روستای استان به صورت شدید در معرض خطر بلایای طبیعی از جمله سیل، لغزش زمین، زلزله و خشکسالی قرار دارند.

محمدرضا علیمی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به اینکه ۴۶ روستای استان به صورت شدید در معرض خطر بلایای طبیعی از جمله سیل، لغزش زمین، زلزله و خشکسالی قرار دارند، گفت: طرح‌های مطالعاتی ویژه‌ای در این رابطه و طی ۲ سال گذشته از طریق پژوهشکده سوانح طبیعی کشور برای این مناطق طراحی شده است.

علیمی اضافه کرد: مطالعات پژوهشی با موضوعات سیل، زلزله، لغزش زمین و خشکسالی تا امروز برای ۴۲ روستا انجام شده تا وظایف دستگاه‌های ذیربط و نحوه فعالیت آنها به منظور کاهش این دست اتفاقات تعیین شود.

وی ادامه داد: ۱۰۰ نقطه روستایی استان در حوزه آبخیزداری نیز با خطر بالایی دسته بندی و ۲۰ محدوده در این رابطه شناسایی شدند و از طریق اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان در حال پیگری و انجام عملیات اجرایی هستیم تا بتوانیم کنترل و مهار سیلاب را در این مناطق تحت کنترل درآوریم.

علیمی با بیان اینکه برای پیشگیری از بحران ابتدا باید مطالعات و بررسی‌های لازم را در خصوص وضعیت روستا‌ها داشته باشیم، تاکید کرد: اینکه هر روستا با وجود خطرپذیری که دارد، چه خطری آن را تهدید و چه آسیب‌هایی ممکن است به آن برسد مهم بوده تا بر مبنای آن بتوان تامین اعتبار کرده و برای پیشگیری و ایمن سازی هم نیازمند انجام مطالعات و طرح‌های علمی هستیم.

این مسئول افزود: طی سال‌های اخیر با لایروبی قنوات و فعالیت‌های اصلاحی در بستر رودخانه‌ها و اجرای طرح‌های مختلف از جمله آبخیزداری خطر سیل برای برخی از روستا‌های استان که استعداد بالایی در زمینه سیل داشتند، کاهش یافته، اما با این حال هیچگاه نمی‌توان با اطمینان از پیشگیری و عدم وقوع خطر سیل صحبت به میان آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین عنوان کرد: چند امدادگر مدیریت بحران به طور مداوم از وضعیت کلی روستا‌های سطح منطقه اطلاعات پیدا می‌کنند تا در صورت وقوع حادثه و رسیدن تیم‌های امدادی بتوانند در لحظه اول به اهالی همان مناطق کمک کنند و همچنین موضوعات امدادی را نیز به اهالی روستا آموزش می‌دهیم.

در حال حاضر بیش از ۱۲۰ خانه هلال در استان قزوین وجود دارد که ۹۰ درصد آنها در مناطق روستایی مستقر هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.