مرتضوی گفت: سامانه بهره‌مندی و کارآمدسازی سیاست‌های محرومیت‌زدایی دولت مشتمل بر اطلاعات زیرساخت‌های آموزشی راه‌اندازی شده است.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲ مرداد) مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه عملکرد و میزان پیشرفت آن وزارتخانه در رابطه با تجمیع تمامی حمایت‌ها و کمک‌های دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم از طریق اطلاعات مندرج در پایگاه رفاه ایرانیان موضوع بند (ج) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و نحوه عملکرد و میزان پیشرفت راه‌اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان در رابطه با ساماندهی و کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی در راستای رفع تبعیض و ارتقا سطح مناطق کمتر توسعه یافته موضوع بند (ج) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: یکی از پایگاه‌های شاخص و بسیار موثر در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری پایگاه رفاه ایرانیان است که قانونگذار بر اساس بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تکالیفی برای آن مشخص کرده است.

وی با اشاره به اهداف و دستاورد‌های این پایگاه افزود: هدف، توسعه عدالت اجتماعی است، توسعه حکمرانی داده‌محور از طریق داده‌های ثبتی است. مشاهده وضعیت کلان رفاهی و اقتصادی آحاد مختلف جامعه، بازتوزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروه‌های کم درآمد و اخذ مالیات از گروه‌های پردرآمد، صرفه‌جویی در منابع مالی و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از جمله این اهداف است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز این پایگاه به صورت حدالرسم قادر است تمامی اطلاعات اقتصادی جامعه ایرانی که بالغ بر ۸۵ میلیون نفر است شناسایی کرده و برای بهره‌مندی دستگاه‌های مختلف اجرایی و کاربست آنها در حوزه استفاده آحاد مختلف مردم از خدمات ارائه دهد.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: اطلاعات دریافتی دستگاه‌های مختلف و متصل به پایگاه رفاه ایرانیان می‌تواند کلیه اطلاعات بانکی، ساتنا، پایا و خرد را به تفکیک سن، کارت به کارت در اختیار بهره‌برداران و جامعه هدف قرار دهد. همچنین اطلاعات دیگری که وجود دارد در بحث خودرو است. اطلاعات مالیاتی و درآمدی است، اطلاعات بهره‌مندی از بیمه پایه و بیمه خدمات درمانی است، اطلاعات آحاد مختلف از جمله جامعه هدف کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بیماران خاص، ساختار خانوار و اطلاعات غیراقتصادی از طریق اینکه سرپرست خانوار و سن اعضای خانوار و تعداد معلولیتی که در خانواده‌ها وجود دارد قابل شناسایی است.

مرتضوی یادآور شد: طرح‌های ملی در حوزه رفع فقر و سوء تغذیه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجرا و در مقام آزمایش به نتیجه قطعی رسیده است و در همین راستا در قوانین بودجه سنواتی تکلیفی بر عهده دولت گذاشته شده است که متأسفانه قدری با تأخیر اجرا شد کما اینکه یکی از آنها کالابرگ الکترونیکی بود که به صورت آزمایشی در بعضی از استان‌ها اجرا کردیم و در نهایت در سه مرحله برای جامعه هدفی با جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون خانوار و ۶۰ میلیون نفر بهره‌بردار عملیاتی کردیم کما اینکه طرح فجرانه با کمترین دغدغه اجرا شد. همچنین از بستر کالابرگ الکترونیکی ۲۳۰ هزار فروشگاه از مرکز کشور تا دورترین روستا‌های کشور به این سامانه متصل شدند و مودی توانست در کمترین زمان از ۱۳ قلم کالا استفاده کند.

وی از اشتغال ایرانیان به عنوان دیگر دستاورد این پایگاه یاد کرد و افزود: این پایگاه زمینه تعیین نرخ بیکاری را فراهم کرده تا جایی که امروز قادر هستیم تعداد جمعیت شاغل، بازنشسته و تعداد زنان سرپرست خانوار و تعداد افراد فعال در کشور را شناسایی کنیم و این اطلاعات را در اختیار نمایندگان مجلس و استانداران و فرمانداران قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ما از طریق سامانه‌هایی که طراحی کردیم می‌توانیم تشخیص دهیم که چه رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز کشور است و چه میزان از دانشجویان دانشگاه‌ها نیاز به اشتغال دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بند هـ تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ درباره سامانه بهره مندی ایرانیان گفت: بهره مندی به معنای توسعه براساس سیاست‌های آمایشی کشور و تعادل بخشی به خدمات دولت در جغرافیای ایران اسلامی است که این سامانه طراحی و اجرایی شده است و بخش اعظم اطلاعات از دستگاه‌ها اخذ و در این سامانه وجود دارد البته بخشی از اطلاعات نیاز به گذر زمان دارد از جمله اسناد مربوط به مالکیت اشخاص که ما نتوانستیم هنوز از سازمان املاک که در اختیار قوه قضائیه است را بگیریم که در حال تعامل و همکاری هستیم.

وی ادامه داد: باید منابع لازم را پیش بینی کنیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و در کلان کشور بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه بر اساس تکلیف قانونی داده‌ها باید دو بار در سال به روزرسانی شود که این موضوع پس از توقف ۲ ساله در حال اجرایی است، افزود: اطلاعات این موضوع در اختیار سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت کشور و مجلس قرار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی سامانه بهره‌مندی و کارآمدسازی سیاست‌های محرومیت‌زدایی دولت مشتمل بر اطلاعات زیرساخت‌های آموزشی، تصریح کرد: پنجره واحد خدمات رفاهی نیز یکی از موضوعاتی است که راه اندازی شده است که بر اساس آن تمام افرادی که نیازمند کمک هستند در یک سامانه تعریف شده اند و تمامی دستگاه‌های کمک رسان اعم از حاکمیتی و ... در این سامانه ثبت هستند.

وی بیان کرد: اکنون حدود هزار NGO و موسسه خیریه به این سامانه مرتبط هستند و اطلاعات خود را تقدیم بهره برداران می‌کنند.

 

برچسب ها: بودجه 1402 ، برنامه ششم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض
۱۲:۲۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
زمان واریز وام ۳۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان تهرانی مشخص شد. پس بقیه بازنشستگان سایر استان ها وشهرستانی ها آ دم نیستد این چه قانون و چه عدالت در کشور اسلامی است.
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تامین اجتماعی از نسیم شهر بهارستان
۱۲:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
سوال اینجاست که بنده هم از اسفند ماه سال 1395 تاکنون بازنشسته تامین اجتماعی هستم پس چرا به بنده وام نمی دهند.
بازنشسته تامین اجتماعی از نسیم شهر بهارستان
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض
۱۲:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
از سال 1395 تاکنون هنوز هم وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی به ما ندادند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی
۱۲:۱۸ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
بنده از بهمن ماه سال 1400 تاکنون بارها در مورد دریافت وام 100 میلیون تومان بدون ضامن به همه بانک ها دولتی و هم خصوصی در نسیم شهر، گلستان جاده تهران ساوه و اسلامشهر مراجعه کردم ولی اما متأسفانه وام برای من ندادن چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
تا زمانی که حقوق خود نرسیم سکوت نخواهیم کرد
۱۱:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
بازنشستگان تامین اجتماعی تجمع کردند | ماجرا چیست؟
تجمع اعتراض آمیز 2 هزارنفری بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس مجلس گفت: تا زمانی که حقوق خود نرسیم سکوت نخواهیم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
ماجرای همسان‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید! همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی انجام می‌شود؟ فوری؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه کی واریز می‌شود؟ 4 ماه و 2 روز است از سال 1403 گذشت که متأسفانه هنوز هم تکلیف همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مخشص، معلوم و روشن نیست چرا؟!
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی
۱۱:۲۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
جناب آقای سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
جناب آقای میرهاشم موسوی
مدیرعامل سازمان تامین
باسلام
در این مدت 5 ماه و 2 روز است که در مورد کم کردن حقوق و سایر مزایا بنده به صورت غیر قانونی توسط سازمان تامین اجتماعی هزاران بار در رسانه ها اعتراض کرده ام ولی اما متأسفانه تاکنون هیچ کسی هم پیگیری، بررسی و رسیدگی نکرده اند چرا؟
و کسی هم متأسفانه تاکنون پاسخگو و جوابگو نیست چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی از نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه
۱۱:۱۸ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
جناب آقای احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره پاسخ، جواب و توضیح بدهد سازمان تامین اجتماعی با چه حق که بدون حکم و رأی دیوان عدالت اداری در اسفند ماه سال 1402 حقوق و مزایای بنده در حکم سالیانه 1401 و 1402 کم کرده است و این کار از نظر قانون غیر قانونی است و هم حقوق و مزایای بنده را علنی و آشکار دزدی می کند.

بازنشسته تأمین اجتماعی از نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه
آخرین اخبار