پاسور اسبق تیم ملی والیبال ایران گفت: بسیاری از بازیکنان حاضر در تیم ملی والیبال بزرگسالان ضعف تکنیکی دارند و در سرویس، دریافت و پاس‌های ارسالی دچار مشکل هستند.

مهدی مهدوی ملی‌پوش اسبق والیبال ایران در خصوص پشتوانه‌سازی و تاثیر تیم‌های پایه بر تیم ملی والیبال بزرگسالان، گفت: معتقدم تیم‌های پایه می‌توانند ستون تیم بزرگسالان قرار گیرند، به شرطی که کار اصولی در پایه‌ها صورت گیرد و زیر نظر تیم بزرگسالان مدیریت شوند و خیلی دنبال نتیجه گرفتن نباشند، بلکه دنبال یافتن استعداد‌های ناب باشند که بتوانند در آینده آنها را به تیم ملی بزرگسالان تزریق کنند.

وی ادامه داد: در یک دهه اخیر، تیم‌های پایه والیبال ایران در هر رده‌ای از جمله زیر ۱۶ سال، نوجوانان و جوانان در سطوح مختلف آسیا و جهانی به حد کافی قهرمانی و نایب قهرمانی به دست آورده‌اند ولی ایرادی که وجود دارد این است که بازیکنان رده پایه خیلی سخت توانستند به تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران برسند و نتوانستند آن شایستگی که در رده‌های نوجوانان و جوانان از خود نشان دادند، در تیم بزرگسالان نشان دهند. درحالی‌که تیم‌هایی مانند برزیل، ایتالیا و لهستان که در رنکینگ جهانی در جایگاه بالایی قرار دارند برخلاف والیبال ایران به خوبی توانستند بازیکنان جوان را به تیم خود تزریق کنند.

مسئله سخت اضافه شدن بازیکنان جدید به تیم بزرگسالان باید ریشه‌یابی شود

مهدوی با اشاره به دلایل فراوان بروز این مشکل افزود: مسئله سخت اضافه شدن بازیکنان جدید به تیم بزرگسالان باید ریشه‌یابی شود. معتقدم یکی از دلایل بروز این مسئله خلاء موجود بین تیم جوانان و بزرگسالان است. بازیکنان بعد از رده‌سنی جوانان اتفاقات چندان خوبی را در باشگاه خود تجربه نمی‌کنند. همچنین از دلایل دیگر می‌تواند این باشد که در رده نوجوانان و جوانان فقط به دنبال نتیجه‌گیری هستند و روی بازیکنان به‌صورت اصولی کار نمی‌شود. دلایل دیگری هم هست که باید کارشناسان و افراد اهل فن به آنها بپردازند و ریشه‌یابی کنند.

مربی پایه نباید با بازیکنانش اختلاف سنی زیادی داشته باشد

پاسور اسبق تیم ملی والیبال ایران درخصوص ویژگی‌های یک مربی خوب برای موفقیت در تیم‌های پایه والیبال، گفت: فاکتور‌های زیادی وجود دارد، اما مربی تیم پایه حداقل باید تجربیات بزرگ داشته باشد مانند تجربه حضور در تیم ملی والیبال و همچنین علاقمند به فضای تیم‌های پایه و کارکردن با بازیکنان کم سن باشد و بتواند به خوبی با آنها ارتباط برقرار کند. به نظرم مربی پایه نباید با بازیکنانش اختلاف سنی زیادی داشته باشد تا بتواند بازیکنانش را درک کند و این نکته مهمی است.

بسیاری از بازیکنان حاضر در تیم ملی والیبال بزرگسالان ضعف تکنیکی دارند

ستاره اسبق تیم ملی والیبال ایران با اشاره به لزوم توجه کادرفنی تیم والیبال بزرگسالان به تیم‌های پایه گفت: اگر رده‌های سنی زیر ۱۶ سال، نوجوانان و جوانان زیر نظر تیم ملی بزرگسالان قرار گیرد و با یک متد و برنامه‌ریزی تمرینی و تاکتیکی یکسان کار کنند دیگر در تیم بزرگسالان با مشکل ضعف تکنیک و تاکتیک مواجه نخواهیم شد. قصد ندارم به این مسئله بپردازم، اما بسیاری از بازیکنان حاضر در تیم ملی والیبال بزرگسالان ضعف تکنیکی دارند و در سرویس، دریافت و پاس‌های ارسالی دچار مشکل هستند. این مسائل باید در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان برطرف می‌شد نه وقتی که بازیکن به تیم بزرگسالان دعوت می‌شود و تازه آن‌جا مجددا بخواهند روی بهبود سرویس و دریافت او کار کنند. درست است باید تمرین صورت گیرد، اما نه به این معنا که از ابتدا همه چیز تکرار گردد. در تیم‌های نوجوانان و جوانان بازیکن به یک صورت آموزش دیده و مجددا در سطح بزرگسالان به صورتی دیگر آموزش می‌بیند. هیچ جای دنیا چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنید.

مهدوی درخصوص علت این ناهماهنگی گفت: به نظرم علت بروز این مسائل، وجود ناهماهنگی بین تیم‌های زیر ۱۶ سال، نوجوانان و جوانان با تیم بزرگسالان است. متاسفانه هرکدام از این تیم‌ها زیر نظر مربی جداگانه کار می‌کنند و علی‌رغم زحمات این عزیزان، هماهنگی بین مربیان این سه رده وجود ندارد و هرکدام به روش خود عمل می‌کنند.

مهدوی در پایان گفت: با پیشرفتی که والیبال ایران در سال‌های گذشته داشت، درحال حاضر استعداد‌های زیادی در اختیار داریم. حتی جوانانی که عضو تیم بزرگسالان هستند جای زیادی برای پیشرفت دارند و هرساله هم تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران مقام‌های فراوان آسیایی و جهانی کسب می‌کنند. اگر به این استعداد‌ها خوب بهاء داده شود و از آنها مراقبت گردد و توسط فدراسیون والیبال و باشگاه‌ها برای آنها برنامه‌ریزی صورت پذیرد می‌توانیم به جایگاه واقعی والیبال ایران که قهرمانی در آسیا و حضور درخشان در سطح جهانی است بازگردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار