رییس کمیته ملی المپیاد فیزیک ایران در المپیاد فیزیک IPho۲۰۲۴ گفت در دنیای علم و فناوری مرزبندی‌های سیاسی بی معنا است.

رییس کمیته ملی المپیاد فیزیک ایران در آیین افتتاح پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این رودیداد شش دهه پیش آغاز شد تا علاقه به این رشته ابتکاری و قالب شکن را در بین جوانان ترویج دهد، اما برخی از دولت‌ها در سال‌های اخیر این هدف صادقانه صلح آمیز را که فیزیکدانان فراتر از اتحاد‌های سیاسی دنبال می‌کنند، نادیده گرفته اند و المپیاد فیزیک امسال نیز از پیامد‌های چنین سیاست‌هایی بر خلاف تاکید ماده ۲ اساسنامه المپیاد‌های بین المللی فیزیک در امان نمانده است.

پروفسور محمود بهمن آبادی افزود: کمیته سازماندهی IPhO ۲۰۲۴ (مربوط به المپیاد فیزیک) تحت فشار زیادی قرار داشت تا این رویداد را به شکل مجازی برگزار کند، اما ما نمی‌توانستیم به خودمان اجازه دهیم که شما را از لذت حضور در یک رقابت زنده و فراگیر به دلایل سیاسی محروم کنیم.


او گفت: ما به دیراک انگلیسی، لاندو روسی، سلام پاکستانی، تاتای هندی، یوکاوای ژاپنی، بور دانمارکی، فاینمن آمریکایی، انیشتین آلمانی به خاطر ایده‌های علمی درخشانشان به یک اندازه احترام می‌گذاریم و برایمان مهم نیست که از چه ملیتی هستند و چه گرایش‌های سیاسی دارند.


بهمن آبادی  ادامه داد: امیدوارم روزی در پرتو وحدتی که در فیزیک به دنبال آن هستیم، مرز‌های سیاسی اهمیت خود را از دست بدهند، وقتی نتایج علمی خود را منتشر می‌کنیم، هیچکس بررسی نمی‌کند که ببیند در کدام نظام سیاسی زندگی می‌کنیم، زیرا این مقوله، در جهان علم و فناوری معنا ندارد.


رییس کمیته ملی المپیاد فیزیک ایران گفت: همکاران من در کمیته برگزاری و تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی و اداری دانشگاه‌های شهید رجایی تهران و صنعتی اصفهان، ماه‌ها تلاش کرده اند تا رویدادی لذت بخش و خاطره انگیز را برای همه شما فراهم کنند، در بخش علمی نیز مسائل زیبا و چالش برانگیزی را تدوین کرده اند تا با شرکت در یک مسابقه دوستانه به توانایی ذهنی و عملی خود افتخار کنید، همچنین برای آشنایی با زیبایی‌های خیره کننده اصفهان و شرکت در برخی فعالیت‌های سرگرم کننده، فعالیت‌های تکمیلی در نظر گرفته شده است.


پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور تا هفتم مرداد در دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.