رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره ۳ قطعه پرنده شکاری را از شکارچیان متخلف در حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه کشف کردند.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: برخی شکارچیان غیرمجاز در این فصل با ساختن مکان‌های شبیه به کوخه و تله‌گذاری اقدام به شکار و زنده‌گیری پرندگان از جمله شاهین‌سانان مانند دلیجه، بالابان و بحری می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این فصل این پرندگان شکاری به منظور تغذیه به تالاب‌های پارک جنوبی دریاچه ارومیه از جمله تالاب گروس مهاباد مهاجرت می‌کنند و افراد سودجو و غیربومی از استان‌های جنوبی برای شکار این پرندگان به این منطقه می‌آیند و برخی افراد محلی نیز با آنان همکاری می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در پایش‌های خود در این منطقه و در یک عملیات توانستند سه قطعه پرنده شکاری از گونه «دلیجه» را از این شکارچیان متخلف کشف کنند، اما شکارچیان با دیدن ماموران یگان حفاظت از محل متواری شدند.

وی اظهار کرد: این پرندگان شکاری پس از نگهداری در محیط زیست برای تیمار و مداوا در یکی از زیستگاه‌های شهرستان رهاسازی شدند.

سلیمانی از دوستداران محیط زیست و اهالی روستا‌های حاشیه تالاب‌های این شهرستان خواست در صورت مشاهده این شکارچیان با شماره تلفن گویای ۱۵۰۴ تماس گرفته و ماموران یگان حفاظت این اداره را مطلع سازند.

دلیجه یا باشوو نام گونه‌ای پرنده از راسته شاهین‌سانان، خانواده بازان' است که بالهایش بیشتر قهوه‌ای با خال‌های تیره است و دلیجه و تعدادی اندک از پرندگان دیگر از جمله پرستو‌های دریایی، قادرند برای چند ثانیه قبل از یورش به طرف طعمه، در هوا در جا بال بزنند.

تالاب‌های آذربایجان‌غربی هم به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

آذربایجان‌غربی در کریدور مهاجرتی هزاران بال پرنده در طول سال قرار گرفته‌است؛ سالانه دسته‌های مختلفی از انواع درناها، فلامینگوها، آنقوت‌ها و صد‌ها گونه دیگر از انواع اردک سانان و غاز سانان در تالاب‌های استان و در کنار بیش از۳۰ تالاب و زیستگاه‌های آبی و ساحلی فرود می‌آیند تا به زمستان گذرانی بپردازند.

این نقطه از کشور دارای اقلیم‌های متفاوتی بوده و این تنوع اقلیمی موجب شده تا گونه‌های متنوعی از پوشش گیاهی و جانوری در این استان وجود داشته باشد.

وجود ۵۴ گونه پستاندار، ۵۹ گونه خزنده و دوزیست، ۲۶ گونه ماهی، نشان از تنوع گونه‌های مختلف زیستی در حیات وحش استان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار