رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مکان‌دار کردن اطلاعات کشاورزان به منظور دستیابی به آمار شفاف نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حسین آهنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت رصدخانه کشاورزی گفت: سنگ بنای رصدخانه کشاورزی از اردیبهشت سال ۹۹ گذاشته شد و ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ عملا افتتاح شد، رصدخانه کشاورزی در گذشته مرکز پایش کشاورزی ایران بود که در دولت سیزدهم به رصد خانه تبدیل شد و با تعییر مدیریت اسم آن به ساختار مرکز پایش کشاورزی ایران تغییر یافت.

به گفته او،  با ساختار مرکز پایش کشاورزی ایران وضعیت موجودی سرزمین در بحث تولید سطح زمین  و واحدهای تولید مشخص است و از آنجاکه امنیت غذایی یکی از مهم ترین ارکان کشور است،  ما مکلف به تهیه غذای کافی و در دسترس همه هستیم.

آهنی پایش روزانه اطلاعات مربوط به تولید یکی از وظایف وزارت جهاد دانست و گفت:  در این مرکز ۴ تا بخش تولیدات گیاهی شامل اطلاعات مربوط به حوزه زراعت و باغبانی و متعلقات زیرمجموعه از سطح مزرعه تا کلان برنامه ریزی و سیاست گذاری می شود و در بحث تولیدات دامی  بیشترین تمرکز زنجیره طیور است که روزانه وضعیت جوجه ریزی، تعداد جوجه و مرغ پایه کشتار و تمامی فرآیند میزان تولید، دان مصرفی و پیش بینی تولید و کنترل بازار ثبت می شود، همچنین بخش دیگر اطلاعات مربوط به شیلات و هواشناسی است به طوریکه تولیدات از کف دریا تا نوک کوه در این مرکز مشخص است.

خطاهای بخش کشاورزی با ثبت اطلاعات قابل رصد است

 رئیس مرکز پایش کشاورزی ایران ادامه داد: در این مرکز مهم ترین عاملی که می تواند بر آن تاکید کرد جمع آوری و به روز نگه داشتن اطلاعات پایه تولید است، ما سامانه پهنه بندی داریم که تمام اطلاعات مربوط به تولیدات گیاهی و دامی را در آن جمع آوری می کنیم، سامانه تحت وب به روز است، بهره برداران امکان ورود اطلاعات دارند و همواره خدمات مختلف از جمله سوخت را برمبنای این سامانه دریافت می کنند.

او افزود: کشت قراردادی سال های اخیر به این سامانه وصل است، کشاورزانی که محصول کشت می‌کند از بابت فروش خیالش راحت باشد، خرید تضمینی به این سامانه متصل است به طوریکه کشاورزی که گندم کاشته و می خواهد بفروشد از این سامانه خدمت می‌گیرد .

آهنی  با بیان اینکه از دیرباز آمار در وزارت جهاد دارای ساختار علمی و فنی بوده است، گفت: با گذر زمان، تغییر دانش، تکنولوژی و ابزارهای مختلف تغییر کرده است.

به گفته او، با ایجاد مرکز رصدخانه کشاورزی اگر عنوان کنیم که  ۱۰۰ درصد مشکلات حل شده، حرف غیرکارشناسی است، اما سیاست وزارت جهاد براین است بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ثبت اطلاعات، شفافیت آمار را در دستور کار خود قرار داده است تا خطاها از این طریق قابل رصد باشد. حال دستیابی به شفافیت آمار  نیازمند سرمایه گذاری کلان در حوزه آمار است که  طی دهه های گذشته سرمایه گذاری چندانی در این خصوص انجام نشده است.

بالای ۹۰ درصد آمار با ثبت اطلاعات کشاورزان صحت دارد

رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد گفت: ما بدنبال آن هستیم که کشاورز به کشاورز اطلاعات کشت ثبت شود که این امر نیازمند سرمایه گذاری است، حال ما برای سرمایه گذاری باید بدنبال مکان دار کردن اطلاعات برویم،  با تصاویر ماهواره ای از امسال ۴ تا محصول پایش کردیم، ما به واقعیت نزدیک می شویم اما اینکه بگوییم هر کشاورز چقدر محصول کشت کرده،  این شرایط را نداریم که در دولت چهاردهم به این موضوع پرداخته خواهد شد.

او ادامه داد: برای دستیابی به آمار دقیق راهی جز ایجاد زیرساخت برای جمع آوری آمار بهره بردار به بهره دار آمار نداریم که در آن صورت می توان گفت بالای ۹۰ درصد آمار صحت و دقت دارد.

رئیس مرکز پایش کشاورزی ایران گفت: برای ثبت اطلاعات مربوط به تولید و کشت هر یک از کشاورزان روش های مختلفی را تخمین زدیم، اما در این خصوص لازم است که به سمت سامانه اطلاعات مکانی رویم که در آن حدود عرفی اراضی کشاورزی به تفکیک مالک و بهره بردار مشخص می شود و همواره اطلاعات براساس تصاویر ماهواره ای  به طور دقیق تفکیک می شود و سپس با ایجاد زیرساخت ورود اطلاعات برای کشاورز آماده می شود به طوریکه آنها می توانند اعلام کنند که برای هر قطعه  چه میزان کود، سم، سایر نهاده ها  را نیاز دارند. 

 او با بیان اینکه شفافیت آمار و ثبت اطلاعات بهره برداران به طور دقیق نیازمند حداقل ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، گفت: پنج ماهی است که به دنبال اجرای این موضوع هستیم، اما تاکنون موفق نشده ایم.این درحالی است که قاچاق سوخت و هدررفت منابع جایگاه خود را پیدا می‌کند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار