چغندرکاران چهارمحال و بختیاری باید بدانند علف‌های هرز چغندرقند رقیب در جذب آب و مواد غذایی هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری؛ مبارزه با علف‌های هرز چغندر قند در مرحله اول رشد گیاه خیلی مهم است که گیاه جوان توان رقابت با گیاه علف هرز را ندارد.

مبارزه با علف‌های هرز مزارع چغندر قند باید در ۳ مرحله صورت بگیرد:

*مرحله اول قبل از کاشت با علف کش‌ها 
*مرحله دوم در مرحله اول رشد گیاه با سم پاشی و وجین
* مرحله سوم بعد از سه ماهه اول وجین با کولتیواتور

آسیب پذیری چغندرقند در مقابل علف‌های هرز در مراحل اول رشد ادامه دارد و محصول زمانی از گزند علف‌های هرز در امان خواهد بود که سایه آن زمین را به طور کامل پوشش دهد و بدین ترتیب فرصتی برای رویش علف‌های هرز باقی نماند. 

مشکل علف‌های هرز بر خلاف حشرات، بیماری‌ها و نماتد‌ها به حدی است که در صورت عدم مبارزه با آن‌ها زراعت چغندرقند را از بین خواهد برد.

کنترل به موقع علف‌های هرز به همراه تنک نمودن سریع تَر مزارع چغندرقند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و تاخیر در انجام عملیات تنک و وجین مزارع خسارت‌های جبران ناپذیری را به کشاورزان وارد می‌آورد. 


بیشتر بخوانید


رعایت اصول زراعی به عنوان راهکاری برای کنترل علف‌های هرز مزارع چغندرقند است و رعایت اصول زراعی که شامل تهیه بستر مناسب، کاشت به موقع، انتخاب رقم مناسب، ایجاد تراکم مناسب کاشت و توصیه شده، مبارزه به موقع علیه آفات و بیماری‌ها است در کنترل علف‌های هرز چغندرقند تاثیرگذار خواهد بود. 

به علت زیان‌های زیست محیطی ناشی از استفاده از سموم و در این خصوص علفکش‌ها توصیه می‌شود برای کنترل علف‌های هرز چغندرقند از روش‌های غیرشیمیایی استفاده شود و فقط در صورت اجبار باید نسبت به استفاده از علفکش‌ها اقدام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار