حسین سبزواری فرماندار اردکان در نشست با مدیران آموزش و پرورش شهرستان گفت: توجه به نیازهای آموزشی و تربیتی جوانان بسیار حائز اهمیت است.
وی به اهمیت توجه به رشتههای نخبهپرور و ایجاد فرصتهای شغلی اشاره کرد و اظهار داشت: این نکته مهم است که تنوع در رشتههای آموزشی و ایجاد توازن بین تربیت نخبگان و توسعه صنایع محلی، میتواند به رشد و توسعه پایدار شهر اردکان کمک کند، از این روی، اهمیت دادن به هر ۲ جنبه، یعنی تحصیلات نظری و فنی، میتواند به افزایش توانمندیهای جامعه و جلوگیری از مشکلات بلندمدت کمک کند.
سبزواری ادامه داد: دانش آموزان نخبه پسر این شهرستان برای ادامه تحصیل به سمت هنرستانها میروند این در حالی است که رشتههای نظری پایه و بنیان نخبه پروری است.
سید علی شاکر مدیر آموزش و پرورش اردکان اظهار داشت: در هدایت تحصیلی پایه نهم و انتخاب رشته برای ورود به دوره دوم متوسطه، گرایش ۷۰ درصدی دانش آموزان پسر اردکان به رشتههای فنی و کاردانش موجب شده است تا از یک سو شاهد افزایش تعداد هنرستانهای فنی و کاردانش در شهرستان باشیم و از سویی دیگر، عدم استقبال از رشتههای نظری و کاهش تعداد دبیرستانهای اردکان به سه دبیرستان پسرانه، اردکان را در آیندهای نزدیک با چالش جدی کمبود نیروی انسانی کارآمد برای بخشهای مدیریتی و مشاغل غیر صنعتی روبرو خواهد ساخت.
وی این عدم توازن در توزیع دانش آموزان پایه نهم را ناشی از صنعتی شدن شهرستان دانست.
مدیر آموزش و پرورش اردکان، دغدغه اشتغال و اهمیت این موضوع نزد خانوادهها را عامل اصلی این تغییر ذائقه دانش آموزان پسر اردکانی برشمرده و اضافه کرد: متاسفانه به دلیل کمبود هنرستانهای فنی مجهز، بسیاری از دانش آموزان پایه نهم شهرستان جذب مدارس کاردانش میشوند.
محمد جواد عابدی اردکانی مدیر دبیرستان ماندگار شرف اردکان با اشاره به قدمت تاریخی و سوابق درخشان این دبیرستان در آموزش و پرورش اردکان گفت:
بواسطه سوابق علمی و فرهنگی و تحصیل بسیاری از چهرههایی که امروزه در سطح ملی و بینالمللی در عرصههای علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نامی پرآوازه دارند، این دبیرستان در سال ۱۳۸۶ با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، در زمره مدارس ماندگار ایران قرار گرفت و فعالیت آموزشی خود را در چارچوب شرایط و ضوابط خاص مدارس ماندگار ایران ادامه داد.
او با اشاره به اینکه دبیرستان ماندگار شرف، هویت تاریخی و فرهنگی اردکان محسوب میشود افزود: این دبیرستان با داشتن ظرفیتها و قابلیتهای خاص و همچنین ماموریتهایی که در آیین نامه مدارس ماندگار ایران بر عهده اینگونه مدارس گذاشته شده است، میتواند به عنوان یک مدرسه الگو در آموزش و پرورش اردکان نقش آفرینی کند.
مدیر دبیرستان ماندگار شرف اشاره داشت: این دبیرستان به شیوه هیأت امنایی اداره میشود که سیاستگذاریهای آموزشی و پرورشی، تعیین خط مشیهای کلی تعلیم و تربیت مطابق با قوانین و ضوابط آموزش و پرورش و نظارت بر انجام فعالیتهای آموزشی، پرورشی و تربیتی در این دبیرستان را بر عهده دارد.
دبیرستان ماندگار شرف در سال ۱۳۱۴ تاسیس شده است.