لاسجردی گفت: فشار اسرائیل برای ادامه جنگ به نوعی به تحولات منطقه و تحولات بین‌المللی مربوط است.

 

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پذیرش آتش بس توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: نتانیاهو می‌داند که نیرو‌های منطقه‌ای مخالفت‌هایی زیادی با او دارند و از آن طرف نیرو‌های ایالت متحده و دموکرات‌ها زیاد با سیاست‌های نتانیاهو موافق نیستند. در نتیجه اگر آتش بس را بپذیرد و شرایط جنگ تمام شود اولین قربانی این آتش بس نتانیاهو است.

وی ادامه داد: یعنی همه معتقدند که اگر شرایط عادی باشد نتانیاهو آن قدر مخالف مانند سربازان، خانواده اسرا، نظامیان و مخالفان سیاسی و حزبی در سرزمین‌های اشغالی دارد که به نظر می‌رسد پس از عادی شدن شرایط اولین قربانی خودش است و کارش به اتمام می‌رسد لذا علت اساسی که اکنون اصرار به ادامه جنگ دارد آن است که یا امتیاز بگیرد و یا فضا را به نفع خودش عوض کند و یا قبل از اینکه تحولی در آمریکا و یا کشور‌های منطقه صورت گیرد تا آن جا که می‌تواند مقاومت کند تا فرصت جدیدی پیدا کند.

وی افزود: لذا فشار اسرائیل برای ادامه جنگ به نوعی به تحولات منطقه و تحولات بین‌المللی هم مربوط است و البته حضور ترامپ و یا شخصی جدیدی از دموکرات‌ها نیز از اهمیت بالای برخوردار است.

وی درباره کشتار صهیونیست‌ها و واکنش مجامع بین‌المللی گفت: مجامع بین‌المللی در جنایات، حوادث و بحران‌ها معمولا توصیه می‌کنند. توصیه به این که جنگ نکنید و مناطق مسکونی را نزنید. این توصیه‌ها ضمانت اجرایی ندارد و به جایی نمی‌رسد اکنون در غزه هم این گونه است. یعنی سازمان ملل و شورای امنیت توصیه می‌کنند و خیلی راحت صهیونیست‌ها این توصیه‌ها را گوش نمی‌دهند، اما اگر کشور‌های بزرگ و یا کشور‌های دغدغه‌مند اقداماتی مهمی انجام دهند مثلا ورود نفت و کشتی‌های تجاری را به سرزمین‌های اشغالی ببندند حتما ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد. پشتوانه این کار حمایت کشور‌های موثر است تا زمانی که توصیه باشد هیچ چیز عملی نمی‌شود و باید قطعنامه صادر شود و اقدام جدی صورت گیرد.

لاسجردی درباره توسعه جنگ اظهار کرد: اسرائیلی‌ها مدت‌ها است که در حال تلاش هستند که عنوان کنند، علاوه بر جنگ در غزه، جنگ با نیرو‌های لبنان و یمن و عراق نیز آن‌ها را تهدید می‌کند، اما به نظر من علت اساسی آن که جنگ به شکل خیلی جدی توسعه پیدا نکرده آن است که اسرائیل توانایی مقابله با چند جبهه را ندارد. یعنی اگر بخواهد حزب الله لبنان و یا سایر نقاط را مشغول کند آسیب پذیری اش بالا می‌رود؛ لذا مثل همیشه سیاست آنها تهدید و عقب راندن نیرو‌ها از طریق تبلیغات و فشار روانی است و اگر موفق نشود به عملیات نظامی روی می‌آورد.

وی گفت: فکرمی کنم که عملیات نظامی گسترده مانند یک جنگ را در شرایط فعلی در منطقه به دلایل مختلف نخواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
ب در ک ب درک ب درک
آخرین اخبار