تجربه ۸سال تجاوز نظامی سعودی به یمن ثابت کرده که این کشور مشکل زیادی برای مقابله با نیروهای متجاوز و عقب راندن آنها ندارد، در سوی مقابل اما رژیم صهیونیستی چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد.

طی ۹ ماه اخیر رژیم صهیونیستی سعی کرده است تا دامنه جنگ از شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی فراتر نرود تا صهیونیست‌های مرکزنشین بتوانند زندگی عادی خود را در شهر‌های بزرگ فلسطین اشغالی ادامه دهند.

اما حمله بامداد جمعه مقاومت یمن به مرکز تل‌آویو این معادله را تغییر داد و دامنه جنگ را به مرکز سرزمین‌های اشغالی منتقل کرد. در پاسخ به این حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اقدام به هدف قرار دادن تأسیسات نفتی یمن در بندر الحدیده کردند و عملاً وارد «نقشه» دولت نجات ملی یمن برای آغاز جنگ مستقیم شدند.

پس از این حمله، مقامات یمنی صراحتاً اعلام کردند که تا توقف جنگ در غزه به عملیات نظامی علیه شهر‌های بزرگ در اراضی اشغالی ادامه خواهند داد. حال نتانیاهو و فرماندهان نظامی صهیونیست باید آماده نبردی غیرقابل پیش‌بینی برابر مقاومت یمن شده و خود را برای هر سناریویی آماده کنند.

در ادامه این گزارش تحلیلی به واکاوی تشدید تنش میان صنعا- تل‌آویو و پیامد‌های حمله ارتش رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن خواهیم پرداخت.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مخازن سوخت در بندر الحدیده یمن

صماد در قلب تل‌آویو

طی چهار مرحله عملیات دریایی انصارلله یمن در دریای سرخ، بیش از ۲۰۰ عملیات و حمله هدفمند علیه کشتی‌های تجاری وابسته بنادر غربی اراضی اشغالی و متحدان این رژیم انجام شده است.

حمله بامداد جمعه یمنی‌ها به نزدیکی سفارت آمریکا در تل‌آویو، اما نشان دهنده آغاز مرحله جدیدی از نبرد میان رژیم صهیونیستی و محور مقاومت است. در نخستین ساعات روز جمعه نوزدهم ژوئیه، مقاومت یمن به وسیله پهپاد صماد -۳ به ساختمان مسکونی در تل‌آویو حمله کرد. در جریان این حمله مجموعاً ۹ نفر کشته و زخمی شدند.

به گزارش «تایمز رژیم صهیونیستی» دانیل هاگاری سخنگوی ارتش این رژیم از شناسایی اولیه این پهپاد در آسمان فلسطین اشغالی خبر داد، اما صهیونیست‌ها به دلیل «خطای انسانی» موفق به تکمیل رهگیری و هدف قرار دادن پهپاد یمنی نشدند.

این شکست پدافندی در حالی برای ارتش رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد که پیش از این ضعف سیستم‌های پدافندی غرب در برابر پهپاد‌ها در جبهه‌های مختلف مشخص شده بود. به بیانی دیگر سیستم‌های ضدهوایی معمولاً برای درگیری با اهداف در ارتفاع بالا برنامه ریزی شدند و امکان محدودی برای شناسایی و هدف قرار دادن پهپاد‌های کوتاه برد دارند.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی

آیا حملات هدفمند یمن به شهر‌های بزرگ اراضی اشغالی ادامه خواهد یافت؟

شکست پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن پرنده مهاجم و کشیده شدن دایره «نا امنی» به داخل فلسطین اشغالی موجب افزایش انتقادات از نحوه مدیریت جنگ توسط نتانیاهو شده است. یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون و رئیس حزب یش عتید در واکنش به حمله پهپادی یمن، با حمله به نتانیاهو گفت که دولت نمی‌تواند امنیت شهروندان را تأمین کند. وی در ادامه با اشاره به از دست رفتن بازدارندگی رژیم صهیونیستی در شمال و جنوب فلسطین اشغالی، حمله به تل‌آویو را اتفاق عجیبی ندانست! آویگدور لیبرمن وزیرجنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز با ادبیاتی تند به نتانیاهو حمله کرد و گفت: «وقتی ما از برخورد موشک‌ها و راکت‌ها به ایلات و کریات شمونا جلوگیری نمی‌کنیم، نباید از هدف قرار گرفتن تل‌آویو تعجب کنیم.»

واکنش صهیونیست‌ها

به گزارش «تایمز» روز شنبه بیستم ژوئیه ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به حمله پهپادی مقاومت یمن به تل‌آویو، انبار سوخت و دیگر تأسیسات بندر الحدیده را هدف قرار داد. پس از این حمله شبکه المسیره یمن از شهادت ۳ شهروند یمنی و زخمی شدن ۸۷ تن دیگر خبر داد.

یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که در جریان عملیات «بازوی بلند» برای اولین بار پس از ۲۰۰ حمله انصارالله به خاک یمن حمله کردند. وی با لحنی تهدید آمیز مدعی شد که آتش برافروخته شده در یمن، هم‌اکنون در تمام خاورمیانه قابل مشاهده است.

نتانیاهو نیز با انتشار پیام ویدئویی، یمن را بخشی از محور مقاومت دانست و خواستار ایجاد ائتلافی واحد در برابر تهدید ایران شد. دانیل هاگاری در توجیه این حمله تروریستی مدعی شد که بندر الحدیده مکانی برای انتقال تسلیحات به یمن است و بر همین اساس در بانک اهداف قانونی رژیم صهیونیستی قرار دارد. در واکنش به این حمله، جنبش مقاومت اسلامی حماس با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام غیرقانونی، خواستار واکنش کشور‌های مسلمان و جامعه جهانی نسبت به این جنایت شد.

نتانیاهو

نتانیاهو مقاومت یمن را بخش جداناپذیر از ایران می‌داند

پس از حمله تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی، محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله بر تداوم کمک به مردم غزه از سوی یمن تاکید کرد. یحیی سریع سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح یمن نیز اعلام کرد که حمله صهیونیست‌ها به الحدیده، خللی در برنامه نا امن سازی تل‌آویو ایجاد نخواهد کرد. وی در ادامه با تاکید بر تداوم حمایت مقاومت یمن از مردم غزه اعلام کرد که یمنی‌ها برای جنگ طولانی با رژیم صهیونیستی آماده می‌شوند تا تجاوز و محاصره باریکه غزه متوقف شود. نکته کلیدی در پیام یحیی سریع آن است که از این پس جنگ وارد مرحله جدیدی شده و اهداف راهبردی در عمق خاک فلسطین اشغالی مورد هدف قرار خواهند گرفت. پیش از این انصارالله یمن صرفاً با حمله به بندر ایلات و کشتی‌های مرتبط با بنادر اراضی اشغالی و متحدان رژیم صهیونیستی به دنبال افزایش هزینه جنگ برای تل‌آویو، اما در دور جدید عملیات این گروه به نظر می‌رسد مقاومت قصد دارد تا شهر‌های بزرگ و مراکز حیاتی رژیم مانند تأسیسات انرژی، فرودگاه‌ها و مناطق غیرمسکونی را هدف قرار دهد.

تغییر معادله جنگ به نفع مقاومت

استمرار سریال کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات آتش‌بس در دوحه، سبب تغییر معادله جنگ در جبهه جنوبی شده است. در حالی که یوآف گالانت، داوید برنیا و رونین بار امیدوار بودند از طریق مذاکرات آتش‌بس بتوانند فرآیند جنگ در غزه و لبنان را مدیریت کنند، پس از حمله پهپادی مقاومت یمن به قلب تل‌آویو، اکنون چاره‌ای جز تشدید تنش با انصارالله ندارند.

در شرایطی که تداوم جنگ درغزه و جبهه شمالی هزینه اقتصادی سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد کرده و حتی موجب فراخواندن شدن یهودیان حریدی به خدمت سربازی شده است، آغاز جنگ فرسایشی با یمن و ناامن شدن شهر‌های بزرگ اراضی اشغالی می‌تواند دامنه انتخاب‌های سران رژیم را محدود کند.

گسترش ناگهانی میدان نبرد در جبهه جنوبی ایجاب می‌کند تا آمریکا و برخی کشور‌های عربی به مانند عملیات‌های طوفان الاقصی و وعده صادق به کمک تل‌آویو شتافته و امکان عملیاتی این رژیم در برابر مقاومت یمن را افزایش دهند.

پیش از این عربستان سعودی با تحت فشار قرار دادن بانک‌های خارجی برای خروج از صنعا و ایجاد اخلال در فرآیند فرودگاه و بنادر یمن سعی داشت تا در اراده رهبران یمنی تاثیر گذاشته و آنها را از ادامه عملیات در محدوده دریای سرخ بازدارد.

سخنرانی تاریخی عبدالملک الحوثی و تهدید ایشان مبنی بر برقراری معادله «بانک در برابر بانک» و «فرودگاه در برابر فرودگاه» نشان عزم راسخ یمنی‌ها برای کمک به مردم فلسطین جهت پایان یافتن نسل کشی در غزه داشت.

حمله تل‌آویو که یادآور انهدام تاسیسات نفتی آرامکو توسط یمنی‌ها بود سبب شد تا سعودی‌ها به حمله الحدیده واکنش نشان داده و با انتشار بیانیه رسمی اعلام کنند که به هیچ کشوری اجازه استفاده از حریم هوایی سعودی برای حمله به یمن را نخواهند داد.

حال پس از حمله رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده، رسانه‌های عبری مدعی شدند که مصر، پادشاهی سعودی، اردن، امارات، سنتکام و سایر کشور‌های اروپایی آماده جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه می‌شوند.

بهره سخن

پس از ایلات سایر شهر‌های بزرگ در اراضی اشغالی همچون تل‌آویو، حیفا و عسقلان امن نخواهند بود. انتشار تصویر پالایشگاه عسقلان از سوی عبدالسلام جحاف عضو مجلس شورای یمن نشان دهنده نزدیک بودن پاسخ مقاومت در ساعات و روز‌های پیش‌رو است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان مسائل فلسطین اشغالی منتظر گسترش دامنه جنگ در جبهه شمالی بودند، حمله مقاومت یمن به تل‌آویو و حمله متقابل صهیونیست‌ها به بندر الحدیده معادلات میدانی را تغییر داد.

صهیونیست‌ها به خوبی از این نکته آگاه هستند که یمن بیش از سایر اعضای مقاومت قدرت «خطرپذیری» و امکان «جنگ درازمدت» را دارد؛ برهمین اساس نبرد در جبهه شمالی بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از سایر جبهه‌ها خواهد بود.

رژیم صهیونیستی برای پیروزی در این نبرد جدید چاره‌ای جز درخواست کمک از آمریکا و کشور‌های محافظه‌کار جهان عرب ندارد و هم‌اکنون رایزنی‌های دیپلماتیک- امنیتی برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه انصارالله را آغاز کرده است.

تجربه هشت سال تجاوز نظامی سعودی به یمن ثابت کرده است که این کشور عربی مشکل زیادی برای مقابله با نیرو‌های متجاوز و عقب راندن آنها ندارد. در سوی مقابل، اما رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌ها چیز‌های زیادی برای از دست دادن دارند و نمی‌توانند حملات مقاومت به عمق فلسطین اشغالی را تحمل کنند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.