سفیر روسیه در کابل گفت طالبان در جنگ علیه تروریسم و مواد مخدر به متحد مسکو تبدیل شده است.

سفیر روسیه در کابل گفت طالبان شماری از تروریست‌ها را در مناطق مختلف افغانستان بازداشت کرده‌اند و آنها را در سلول‌های انفرادی زندان پل‌چرخی نگه می‌دارند.

ژیرنوف گفته است: "به طور یقینی طالبان متحدان ما در جنگ علیه تروریزم هستند. آنها برای از بین بردن هسته‌های تروریستی کار می‌کنند."

سفیر روسیه در کابل به اقدامات طالبان علیه داعش در افغانستان اشاره کرد و گفت: «طالبان در تلاش است تا این گروه را از افغانستان بیرون کند.»

این دیپلمات ارشد روسی گفته است: "وضعیت امنیتی در حال تغییر است. داعش دشمن طالبان است و آنها بر این گروه فشار می‌آورند تا آنها را بیرون کنند. این احتمال وجود دارد که طالبان فشار را بر آنها [داعش] افزایش دهند."

به گفته‌ی ژیرنوف، اگر امریکا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود و تحریم‌ها را بر این کشور وضع نمی‌کرد، حکومت سرپرست منابع کافی در اختیار می‌داشت، در حالی که اکنون به دلیل این تحریم‌ها منابع کافی ندارد.

سفیر روسیه در این مصاحبه در مورد مبارزه با مواد مخدر نیز اظهاراتی داشته و گفته است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کل محصول کوکنار در افغانستان از بین رفته است.

او گفته است: "ممکن است پنج درصد یا کمتر [برداشت کوکنار] باقی مانده باشد. این در تصاویر ماهواره‌ای دیده می‌شود".

به گفتۀ ژیرنوف، تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۴، سرپرستان وزارت‌های تحصیلات عالی، صنعت و تجارت طالبان، روسای اتاق تجارت و سرمایه گذاری و کمیته المپیک افغانستان به روسیه سفر کرده اند.

سفیر روسیه افزود سال گذشته سفرهای هیات‌های طالبان بیش از این بوده است. او به اشتراک هیات طالبان در نشست اقتصادی در کازان روسیه نیز اشاره کرده است.

سفیر روسیه در کابل گفته است که به سلسله مقابله با تحریم‌های کشورهای غربی بر افغانستان، مسکو و حکومت کابل تصمیم گرفته اند که به جای دلار آمریکا در معاملات اقتصادی‌شان از روبل روسیه استفاده کنند.

او با اشاره به گسترش روابط اقتصادی و تجارتی روسیه و حکومت کابل گفته است: "صادرات ما به سرعت در حال رشد است".

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار