معاون فرماندار تهران با تاکید بر پیگیری فرمانداری تهران برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌های ناایمن پایتخت و ایمنی شهربازی‌ها، به تصویب نظام‌نامه بهداشت، ایمنی و محیط زیست در شورای شهر تهران خبر داد.

سعید بشیری در تشریح روند ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه و مهم در تهران گفت: موضوع ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه و مهم در قانون مدیریت بحران کشور ذکر شده است و در حقیقت از سال ۹۸ این قانون مطرح شد که تکلیفی برای برخی مراکز تعیین کرد که در حقیقت مهم‌ترین بخش مربوط به وزارت راه و شهرسازی بود.

وی در ادامه افزود: بنابرای برابر قانون، ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه باید در سراسر کشور انجام شود به ویژه ساختمان‌هایی که مهم قلمداد می‌شوند که البته در این دسته‌بندی مراکز بهداشتی و درمانی، آموزشی وجود دارد.

بشیری اظهار کرد: بر این اساس در تهران تفاهم‌نامه‌ای تهیه شد که برخی دستگاه‌ها در این حوزه مسئولیت داشتند و فرایند اجرایی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ترسیم شد و یکسری قرارداد‌هایی برای ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها منعقد و بر همین اساس دروازه‌های زمانی قرارداد‌های مختلفی شامل مرتبه نخست ۱۴۵۰ ساختمان و در مرحله بعد ۳۴۰۰ ساختمان جدید آغاز شد.

معاون عمرانی فرماندار تهران تاکید کرد: در نهایت در قالب این ارزیابی‌ها بیمارستان‌های مختلفی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۱۵۰ بیمارستان و مرکز درمانی جزو این موارد بود که ارزیابی ایمنی یکپارچه آنها شامل مباحث ایمنی حریق، سازه و تاسیسات برای آنها آغاز شد و کار با سرعت پیش رفت و در این روند دادستانی و مجموعه قوه قضاییه نیز همراهی داشت.

به گفته وی، پیرو ارزیابی‌ها، برخی ساختمان‌های ناایمن پلمب شدند و یا پیگیری روند قانونی و برخورد قانونی با برخی از این ساختمان‌ها صورت گرفت.

بشیری ادامه داد: در این قالب بحث ایمنی، حریق سازه و تاسیسات هر سه مورد تاکید قرار گرفت و فرمانداری تهران نیز در ابتدای امر که مرکز تحقیقات مسکن راه و شهرسازی کار را انجام می‌داد موضوع را در شورای تامین استان تهران مطرح کرد، بر همین اساس جلساتی برگزار و یک سری ساختمان‌های مهم فرایند آنها مورد بررسی قرار گرفت همانند ورزشگاه آزادی که دستگاه‌های متولی پای کار آمدند و پیگیری‌ها آغاز شد.

ایمن‌سازی برخی بیمارستان‌های پایتخت

بشیری افزود: از شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی نیز خواسته شد که این فرایند را به پیش ببرد، در نهایت تیم‌هایی تشکیل شد که نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران بر اساس چک لیست‌هایی، ارزیابی این ساختمان‌ها را انجام می‌دادند و بر مبنای آن نیز دستوراتی صادر شد.

وی تصریح کرد: همچنین با آغاز ارزیابی بیمارستان‌ها، در نهایت بیمارستان‌های رسول اکرم، فیاض‌بخش و فیروزآبادی ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی این مراکز درمانی را آغاز کردند؛ که باید هرچه سریع‌تر کار پیش رود و ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی این بیمارستان‌ها انجام شود به طور قطع فرمانداری تهران نیز پیگیر این موضوع خواهد بود.

معاون فرماندار تهران درباره ارزیابی ایمنی شهربازی‌ها در تهران نیز گفت: فرمانداری تهران در این مبحث نیز مکاتباتی با اداره کل استاندارد داشته و مواردی را این اداره کل به فرمانداری منعکس کرده و پیگیری ایمنی شهربازی‌ها به عنوان تکلیف قانونی انجام شده است، به طوری که تذکراتی به این مجموعه‌ها داده شده که البته کمک دستگاه قضا در این موارد می‌تواند بسیار موثر باشد و مواردی که از طریق ما، شهرداری و مجموعه آتش‌نشانی مطرح می‌شود می‌تواند به دستگاه قضا نیز منعکس شود تا برخورد‌های قانونی صورت گیرد.

بشیری افزود: فرایند HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در تهران شکل جدیدی به خود گرفته که دلیل آن نیز نظام‌نامه‌ای است که برای HSE از سوی شورای شهر تهران با پیگیری فرمانداری به تصویب رسید و ابلاغ شد که باید حتما رعایت شود، در قالب این نظام‌نامه مراکز درمانی و آموزشی تا مراکز فرهنگی و شهربازی‌ها را شامل می‌شود، مصوبه‌ای که از سوی شورای شهر تهران به تایید هیات تطبیق فرمانداری تهران نیز رسیده به طور قطع پیگیری خواهیم کرد تا سریع‌تر اجرایی و قالب و ساختار آن عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: این نظام‌نامه در کلانشهر‌های دنیا اجرایی شده و در تهران نیز شکل گرفته و در آینده نزدیک اثرات آن را خواهیم دید، به طور معمول ایرادی که در حوزه‌های مربوط به ایمنی وجود دارد موضوع عدم یکپارچگی در بخش‌های مختلف است که با این نظام‌نامه حوزه سلامت ایمنی و محیط زیست در قالب یکپارچه و توسط ارکان مشخص به آن پرداخته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار