عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد امتلاء یا بد انباشت اخلاط زائد در بدن را یکی از علل ایجاد فشار خون از دیدگاه طب ایرانی دانست.

دکتر فاطمه محجوب با بیان این که فشار خون، میزان فشاری است که توسط خون در جریان به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: زمانی که این میزان فشار از حد نرمال تجاوز کند، پرفشاری خون یا Hypertension ایجاد می‌شود، در این صورت لازم است که بیمار تحت نظر متخصص، دارو‌های فشارخون را دریافت کند و درمان‌های طب ایرانی به عنوان مکمل، در جهت کنترل بهتر فشار خون یا کاهش دوز دارو و یا کنترل عوارض در نظر گرفته شود.

وی اصلاح سبک زندگی را یکی از عوامل مهم کنترل فشار خون بالا در بدن بیان و تصریح کرد: داشتن فعالیت فیزیکی کافی در کاهش وزن و افزایش متابولیسم و کاهش تجمع مواد زائد در بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که بر اساس مطالعات مختلف، ورزش در کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد، گفت: مصرف غذا‌های چرب، غذا‌های غلیظ و فست فود‌ها در افزایش فشار خون نقش بسزایی دارند. همچنین پرهیز از درهم خوری و پرخوری و رعایت اعتدال در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های متناسب با مزاج افراد، امر مهمی در پیشگیری از این بیماری محسوب می‌شود.

دکتر محجوب خاطر نشان کرد: در افراد مبتلا به فشار خون با مزاج گرم توصیه می‌شود، مصرف میوه جات و سبزیجات تازه همچون زالزالک، گیلاس، آلبالو، سیب، انار، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت و عناب را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین استفاده از لیموی تازه، تخم گشنیز، سماق و زرشک را در غذا‌های افراد مبتلا به فشار خون با مزاج گرم نیز توصیه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار