مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: نهمین اهدای عضو امسال در این استان با رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی اتفاق افتاد تا امکان ادامه زندگی برای ۳ بیمار نیازمند عضو فراهم شود.

علی افشانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: با اعلام رضایت خانواده مرحوم معصوم حسن‌زاده یالقوزآغاجی از اهالی شهر سلماس که دچار مرگ مغزی شده بود، اعضای حیات بخش این مرد ۴۹ ساله در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه اهدا شد.

وی با قدردانی از خانواده فهیم و نوعدوست این جانبخش که با اهدای کلیه‌ها و کبدش جان ۳ نفر را از مرگ حتمی نجات دادند، اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون ۹ مورد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو در آذربایجان‌غربی به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: کلیه‌های او در ارومیه به بیماران در نوبت دریافت، پیوند زده شد و کبد نیز به تبریز انتقال یافت تا به یک بیمار پیوند زده شود.

با اهدای عضو این مرد ۴۹ ساله، فقط در تیرماه امسال پنج مورد اهدای عضو در آذربایجان‌غربی ثبت شد.

اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده، کلیه‌ها، لوزالمعده، پانکراس و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست، تاندون، غضروف، استخوان، مغز استخوان، دریچه قلب و قرنیه است.

هم اینک ۲۵ هزار نفر از بیماران در کشور در صف دریافت عضو قرار دارند و این در حالی است که تنها ۸۰۰ نفر در سال اهدای عضو می‌کنند.

سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو را دارند که تنها یک سوم از این تعداد، اعضای خود را اهدا می‌کنند در حالیکه روزانه ۷ تا ۱۰ نفر و سالانه حدود ۳ هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

برچسب ها: اهدای عضو ، مرگ مغزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.