مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: شرط بهره‌مندی از هرگونه معافیت در قانون مالیات‌های مستقیم، ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است.

جنتی گفت: بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی تا چهار ماه پس از پایان سال مالی مهلت دارند تا اظهارنامه عملکرد سال مالی خود را ارائه کنند.

وی بیان کرد: در صورتیکه سال مالی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی مطابق اساسنامه آنان منطبق بر سال شمسی باشد، پایان تیرماه آخرین مهلت ارایه اظهارنامه عملکرد این اشخاص است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی ادامه داد: مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان درآمد املاک اجاره‌ایی نسبت به درآمد خود و پس از کسر معافیت‌های مقرر قانونی مشمول مالیات بردرآمد اجاره هستند.

جنتی افزود: اگر شخصی به جز درآمد ملک اجاره‌ای درآمد دیگری نداشته باشد می‌تواند با اعلام آن در زمان ارایه اظهارنامه مالیاتی از معافیت ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کند و در این صورت همانند حقوق بگیران مشمول معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود.

وی تصریح کرد: البته درآمد حقوق بازنشستگی، وظیفه دریافتی و جوایز و سود ناشی از سپرده‌های بانکی درآمد تلقی نمی‌شود و بر این اساس افراد بازنشسته نیز می‌توانند از معافیت یاد شده بهره‌مند شوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی در خصوص املاک مسکونی اجاره داده شده نیز گفت: درآمد املاک مسکونی اجاره‌ای در استان تا ۲۰۰ مترمربع معاف است و در صورتیکه شخصی در مجموع مازاد بر ۲۰۰ مترمربع به اجاره واگذار کرده باشد نسبت به مازاد آن مشمول مالیات بر درآمد اجاری است و باید نسبت به ارایه اظهارنامه مالیاتی اقدام کند و پس از آن در صورت شمول می‌تواند از معافیت ماده ۵۷ نیز بهره‌مند شود.

جنتی تصریح کرد: معافیت تا ۲۰۰ مترمربع مربوط به املاک مسکونی است و املاک اجاره‌ایی غیرمسکونی مشمول این معافیت نیست.

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است و بر اساس آخرین آمار، یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.