رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اعطای اختیار به مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ با مصوبه نشان‌دار کردن مالیات‌ها، تحولی در مردمی سازی نحوه هزینه کرد مالیات‌هاست.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره مصوبه جدید هیات وزیران پیرو اعطای اختیار به مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ برای تعیین محل هزینه کرد مالیات پرداختی گفت: دولت برای انجام امور مختلف خود نظیر حفظ امنیت و امور دفاعی، ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند درآمد است. مالیات یکی از منابع اصلی درآمد دولت‌ها به‌حساب می‌آیند.

وی افزود: به‌مفهوم ساده مالیات عبارت است از برداشت قسمتی از درآمد یا دارایی‌های افراد توسط دولت. مهم‌ترین هدف دریافت مالیات، کسب منابع لازم برای مخارج دولت است. به‌غیر از این مالیات وسیله‌ای برای کنترل و قانونمند کردن الگوی مصرف، تولید و توزیع درآمد در سیستم اقتصادی می‌باشد. بنابراین مالیات از ابعاد گوناگون بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشورهای در حال توسعه برای تأمین مالی هزینه های خود به درآمد بیشتری نیاز دارند و درآمدهای مالیاتی می تواند یکی از منابع اصلی ایجاد درآمد باشد. با محدودیت های بودجه، ترکیب مناسبی از مالیات برای ایجاد درآمد و سهم آن در عملکرد رشد باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی کوچی ادامه داد: در سال‌های اخیر اهمیت نقش مالیات در تامین بودجه برای توسعه کشور با عبور از وابستگی به نفت مشخص شده اما آنچه که کمتر به آن پرداخت شده گزارش مصارف این منابع به مردم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های تشویق مردم به پرداخت مالیات و تنظیم اظهارنامه‌های درست و دقیق مالیاتی برای وصول مالیات این است که مالیات دهنده مسیر، هدف و نوع استفاده از مالیاتی که پرداخت می‌کند را بداند، تاکید کرد: برخی از قوانین ما نیز این مسئله را اجرایی کرده اند، مثل قانون جهش تولید دانش بنیان که اعتبار مالیاتی را برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته تا به این وسیله آنها به توسعه بخش «آر. ان. دی» خود اقدام کنند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر این اساس، مصوبه جدید هیئت دولت در این مسیر است که مالیات دهندگان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ انتخاب کنند که این مالیات چگونه هزینه شود خاطرنشان کرد: اینکه مودی مالیاتی بتواند تعیین کند که مالیات پرداختی‌اش در حوزه‌های عمرانی، زیرساختی یا سلامت استفاده شود یک نوع انگیزه دهی به مردم برای پرداخت مالیات‌های درست، دقیق و به موقع است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این مالیات‌ها باید در محل‌های مورد نیاز کشور هزینه شود اما وقتی به مالیات دهنده این اختیار داده شود می‌توانیم بر تاثیر مالیات بیفزاییم و فرهنگ مالیاتی به این وسیله ارتقا پیدا کند.

رضایی کوچی گفت: این مصوبه در واقع مردمی‌سازی مالیات است و باعث می‌شود نیازهای جامعه تامین شود و از سوی دیگر با این مصوبه مالیات دهنده با رغبت مالیاتش را پرداخت می‌کند و از سوی دیگر خوشحال می‌شود که آثار پرداخت مالیاتش را ببیند و به این وسیله انگیزه برای مالیات دهندگان بیشتر می‌شود.

خبرنگار:محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار