رئیس‌جمهور منتخب به دنبال نمایش عملی اجماع و همبستگی ملی ذیل سیاست‌های کلی نظام بوده و می‌کوشد تا قرین با دال عدالت، وحدت را اجتماعی‌سازی کند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به پایان رسید و نام مسعود پزشکیان به عنوان پیروز انتخابات و نهمین رئیس‌جمهور ایران اعلام شد، دهه محرم آغاز و ملت ایران به سنت هرساله رهسپار هیئات و حسینیه‌ها شدند تا جانی دوباره یابند در مسیر نهضت حسینی و شوری گیرند و پیمانی دوباره داشته باشند با سید و سالار شهیدان. این محرم، اما با حضور رئیس‌جمهور منتخب در هیئات عزاداری همراه شد و به موازات حضور بی‌آلایش پزشکیان در جمع مردم، دیدار‌هایی انجام و پیام‌هایی نیز به محور مقاومت مخابره شد که ایران اسلامی همچنان خود را در کنار مقاومت تعریف کرده و مصمم‌تر از گذشته، ایستاده است پای کار میدان. این دیدار‌ها و پیام‌ها، اما در بطن و متن خود این پرسش‌ها را در اذهان و افکار عمومی به غلیان واداشت که رئیس‌جمهور منتخب به دنبال ترسیم چه فضا و پیامی به افکار عمومی و جریان‌های سیاسی است؟ وی چه اصول و چه مرامی را دنبال کرده و به چه می‌اندیشد؟ و اصولا پزشک و جراح قلب چه نسخه‌ای برای ایران امروز دارد؟

شاید بتوان به طور کلی و به اجمال تاکید و تصریح داشت که مسعود پزشکیان همان‌گونه که در تبلیغات انتخاباتی خود نیز بار‌ها تاکید کرده بود، ضرورت وفاق نیرو‌های سیاسی را امری لازم و نیاز امروز جامعه، نخبگان و حاکمیت دانسته و راه‌حل بخش عمده‌ای از مشکلات را کاهش تنش‌ها می‌داند. وی به‌درستی تشخیص داده بود که تنش‌ها جز کاهش تاب‌آوری‌های اجتماعی و افول اعتماد عمومی آورده‌ای برای کشور ندارد؛ لذا با حضور اجتماعی خود و دیدار با طیف‌های مختلف، اجماع و همبستگی ملی ذیل سیاست‌های اصولی نظام را به نمایش گذاشت و قرین و همنشین با دال عدالت، وحدت و اجماع را نیز به عنوان دال دیگر گفتمانی خود معنادهی و اجتماعی‌سازی کرد.  

دکتر پزشکیان

رئیس‌جمهور منتخب باحضور درهیئات وتاکید بر پیگیری مطالبات مردم، نشان دادکه به دنبال تقویت تعلق خاطر جامعه به ارزش‌ها و باور‌های مشترک بوده و تعمیم آن در تمامی سطوح را پیگیری می‌نماید و این مهم چه بجاخود را در چنگ زدن به ریسمان آموزه‌های حسین (ع) مبتنی بر حلقه وصل طیف‌های مختلف مردم، ظهور و بروز یافت.
 
نشست با طیف‌های مختلف و اخذ مشورت حتی از رقیبان دیروز و برادران و رفقای امروز بیانگر اعمال اراده برای پرهیز از تنش‌های حاصل در تمامی سطوح بوده و بیان این حقیقت است که دوران بازی با حاصل جمع صفر نه‌تن‌ها پایان یافته بلکه تعریف نقش و ماموریت برای تمامی ظرفیت‌ها بیش از پیش مهیاست آن هم با ملاحظات توجه به اصول انقلاب، دلدادگی به مردم و تلاش برای تولید رضایتمندی برای صاحبان اصلی انقلاب.
 
تاکید رئیس‌جمهور منتخب مبنی بر لزوم وفاق نشان می‌دهد که وی به دنبال کاستن از شکاف‌ها بوده و با هر کنش و ایده‌ای که مخل این راهبرد باشد، مخالفت داشته و جایی در نظام معرفتی وی ندارد.
 
پزشکیان همان‌طور که در تبلیغات انتخاباتی خود نشان داد، باور به افزایش سرمایه اجتماعی نظام با اجماع داخلی و به‌کارگیری ظرفیت‌های معطوف به خدمت دارد و نه قدرت. این‌گونه است که در برابر سهم‌خواهان ایستادگی کرده و فعالیت برای تولید رضایتمندی را شرط حضور می‌داند، آن هم برای مردم نه قدرالسهم برای جریان‌های سیاسی.
 
دیدار‌های رئیس‌جمهور منتخب با خانواده‌های شهید ابراهیم رئیسی و شهید حاج‌قاسم سلیمانی، اما بسیار قابل تامل است. نخست این‌که پزشکیان قدر مجاهدت‌ها و تلاش‌های سابقون را دانسته و قدردان مجاهدت‌هایی است که انجام شده است. دوم این‌که وی در دیدار با خانواده شهید رئیسی عملا توجه به راهبرد خدمت صادقانه را سرلوحه خود قرار داده و نشان داد که همچون رئیس‌جمهور شهید بنا بر خستگی‌ناپذیری برای تامین مطالبات مردمی را دارد. وی همچنین در دیدار با خانواده شهید حاج‌قاسم سلیمانی تجدید میثاقی داشت با محور مقاومت با ارج نهادن به یاد و نام سردار شهید. بی‌تردید این دیدار را می‌توان ذیل توجه به نماد مقاومت فصل‌بندی کرد.
 
در خاتمه، اما باید تاکید داشت پزشکیان به عنوان یک اصولگرای اصلاح‌طلب با طرح چندباره التزام خود به سیاست‌های کلی نظام و تدابیر رهبر معظم انقلاب بر پرهیز جدی خود از دوگانگی در حاکمیت اشاره داشته و پیام واضحی را به نیرو‌ها و جریان‌های رادیکال برساختار انتقال می‌دهد که مسعود‌پزشکیان اصولگرای اصلاح‌طلبی است که بنا دارد همزه وصل باشد.

منبع: روزنامه جام جم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۳۱ تير ۱۴۰۳
دکتر دوسِت داریم .